Forse energiebesparing – Trein gaat ’s nachts uit de standby-stand

25 juli 2016De Telegraaf meldt dat de NS jaarlijks voor honderduizenden euro’s aan stroom zal besparen door voortaan ’s nachts de treinen uit de ‘standby-stand’ te halen. Machinisten koppelen nu de treinen ’s nachts van de bovenleiding.

Uit het bericht van De Telegraaf
‘(…) Alleen deze maatregel bespaart jaarlijks al genoeg energie om 8 miljoen kilometer te rijden met een trein van gemiddelde lengte. In totaal rijdt het spoorbedrijf jaarlijks 124 miljoen kilometer per jaar. (…) Alleen de stroomgeleider op het dak van de trein naar beneden halen is niet genoeg. Ton Boon van NS legt uit dat machinisten, monteurs en schoonmakers nauw moeten samenwerken. „Iedereen moet wel z’n werk kunnen doen. En de verwarming moet op tijd worden aangezet, anders zitten mensen tijdens de eerste rit in de kou.”
Het project is onderdeel van een groot duurzaamheidsplan waarmee NS in een periode van vijf jaar het energieverbruik met een zesde wil terugdringen. In twee jaar is dit doel al voor de helft bereikt. Andere maatregelen zijn energiezuiniger rijden (zoals de trein langer uit laten rollen) en het terugwinnen van remenergie. Ook komen er nieuwe, zuiniger treinen. (…)’

De NS is al overgestapt op stroom van windenergie. Eneco levert de stroom, afkomstig van molens uit Nederland ‘en omringende landen’. De Telegraaf: ‘Maar dit begrip wordt nogal ruim opgevat. Ook diep in Zweden staan ’NS-molens’. NS wijkt zo ver uit omdat Nederlandse groene stroom te duur is. Voor groene stroom wordt een opslag betaald per 1000 kilowattuur. Die bedraagt in Nederland 2,50 euro, en over de grens vaak maar één euro.’

 

Bronnen
De Telegraaf, 24 juli 2016: NS zet trein ’s nachts uit (via Blendle)
Foto: NS

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.