Fraunhofer ontwikkelt batterij voor actieradius van 1000 kilometer

8 mei 2017Het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer werkt aan een batterij waarmee een elektrische auto 1000 kilometer zou kunnen rijden. De eerste tests met de technologie waren veelbelovend, aldus Fraunhofer, dat de eerste tests in auto’s in 2020 verwacht.

Uit een bericht van Duurzaam Bedrijfsleven
‘(…) Elektrische auto’s zijn uitgerust met honderden tot duizenden batterijcellen. Elke cel heeft een eigen omhulsel, is verbonden met de auto door middel van kabels en wordt gemonitord door sensoren, stelt het Fraunhofer instituut. De omhulsels en kabels nemen gezamenlijk al meer dan de helft van de beschikbare ruimte in. (…)’

Fraunhofer werkt, in het project EMBATT, aan een technologie waardoor de batterijcellen geen eigen omhulsel nodig hebben. Hierdoor wordt ruimte bespaard en past er meer accucapaciteit in een elektrische auto.

Uit een bericht van Fraunhofer
‘(…) In this approach, individual battery cells are not strung separately side-by-side in small sections; instead, they are stacked directly one above the other across a large area. The entire structure for the housing and the contacting is therefore eliminated. As a result, more batteries fit into the car. (…) “With our new packaging concept, we hope to increase the range of electric cars in the medium term up to 1000 kilometers,” says Dr. Mareike Wolter, Project Manager at Fraunhofer IKTS. The approach is already working in the laboratory. (…)’

Het instituut verwacht de eerste tests met auto’s met de nieuwe batterij in 2020.

Bronnen
Fraunhofer, 2 mei 2017: 1000 km range thanks to a new battery concept
Duurzaam Bedrijfsleven, 4 mei 2017: Fraunhofer werkt aan actieradius van 1.000 kilometer voor EV’s

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.