foto: Engie Fabricom

Grootste onderstation ooit gebouwd in Hoboken op weg naar Borkum offshore

Het onderstation voor het windpark Hohe See van Energie Baden-Württemberg (EnBW), op ongeveer 98 km ten noorden van het Duitse Waddeneiland Borkum, is uit de werf van Engie Fabricom in Hoboken naar zijn eindbestemming in de Noordzee vertrokken.

Windpark Hohe zal 71 turbines tellen met elk een capaciteit van 7 MW. Het moet in de loop van 2019 operationeel zijn en zal vanaf dan naar schatting 2 miljard kWh hernieuwbare elektriciteit per jaar produceren, genoeg om 560.000 gemiddelde huishoudens van stroom te voorzien. Sommige turbines staan er al en er liggen ook al kabels om de opgewekte stroom aan land te brengen.

Een consortium van Engie Fabricom, Smulders en CG Power Systems had in december 2015 het contract binnengehaald voor het ontwerp, de levering en de installatie van het onderstation. Engie Fabricom ontwerpt, bouwt en onderhoudt multitechnische installaties voor bedrijven en lokale overheden. Het was verantwoordelijk voor de engineering, de inkoop, de constructie en de inbedrijfstelling van de topside van het onderstation, in het bijzonder de laagspanningsinstallaties. Engie Fabricom was ook belast met het offshore transport en de offshore installatie.

Grootste ooit voor Engie Fabricom

Met een lengte van 55 meter, een hoogte van 30 meter, een gewicht van 4.100 ton, drie transformatoren en drie stroomcompensatiespoelen is Hohe See het grootste onderstation dat ooit is gebouwd op de werf in Hoboken. Het zal in de Noordzee worden geïnstalleerd op de jacketfundering die is gemonteerd op de werf van Smulders in Vlissingen en al einde mei op transport is gezet naar de eindlocatie in de Duitse Noordzee.

Staalconstructiebedrijf Smulders heeft de stalen constructie van de topside en de jackets gemonteerd. Het heeft in de loop der jaren al twintig onderstations met bijbehorende funderingen en meer dan 1.500 tussenstukken en jackets afgeleverd.

CG Power Systems Belgium is een onderdeel van de Avantha Group Company. Het zorgde voor het ontwerp, de bouw, de installatie en de inbedrijfstelling van de hoog- en middenspanningsuitrusting en voor de controle- en beveiligingssystemen van het platform.

Donderdag of vrijdag, afhankelijk van de weersomstandigheden, komt het eindstation op Hohe See aan. Tijdens het transport is het vastgelast op het kraanschip Thialf van Heerema (capaciteit 14.200 ton), dat volgende het onderstation op zijn definitieve stek zal verankeren.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.