Grote bedrijven verzetten zich tegen ‘negativisme in Nederland’

13 februari 2017Met een groot interview in het FD presenteert een aantal grote bedrijven een initiatief dat zich afzet tegen ‘het groeiende negativisme in Nederland’. Ze willen rond thema’s als duurzame energie, voedsel, water en urbanisatie Nederland weer laten vonken: ‘Global problems, Dutch solutions’.

Aangejaagd door Unilever wil een aantal bedrijven ‘een brede beweging creëren van mensen en bedrijven die weer trots zijn op Nederland en geloven in ons vermogen om problemen op te lossen.’ ‘Tegen het oprukkende populisme en negativisme.’ Onder deze bedrijven o.a. Philips, Ahold, Shell en FrieslandCampina.
Ze presenteerden zaterdag hun initiatief (‘Dutch solutions’) met een interview waarmee het FD de krant opende. Het FD sprak met Jan Zijderveld (directeur Europa bij Unilever, -foto) en Rudolf Jordaan (bestuurder bij headhunter Egon Zehnder).
Uit het interview
‘(…) De wereld staat voor enorme uitdagingen en Nederland kan daarvoor prima oplossingen aandragen. ‘Global problems, Dutch solutions’, vat Zijderveld het samen. De betrokken bedrijven (…) hebben het afgelopen jaar verschillende keren met elkaar gesproken (…).Uit die gesprekken kwamen vijf grote trends naar voren waar Nederland op kan inspelen: voedselproblematiek, (drink)watermanagement, vergrijzing, urbanisatie en de overgang naar duurzame energie. Daar kunnen we de komende twintig jaar mee aan de slag’, zegt Zijderveld. ‘Natuurlijk is er concurrentie uit andere landen, maar Nederland staat er goed voor op deze gebieden. Wel moeten we hier ecosystemen voor bouwen, met de universiteiten, bedrijven en start-ups. En we moeten het meer bekendheid geven in de wereld.’ (…)
RJ: ‘We zouden (…) een adviesraad van zakenmensen en ambtenaren kunnen instellen. Liefst met een roterende samenstelling, zodat het niet vastroest. Zij kunnen kijken of we de juiste dingen doen.’ (…)
[Zijderveld:] Het topsectorenbeleid is uitstekend. Nu dient zich echter de kans aan om dit beleid naar de toekomst toe nog meer direct te koppelen aan de zogeheten Sustainable Development Goals. Deze ontwikkelingsdoelen zijn door de Verenigde Naties vastgesteld, en vormen daarmee de agenda voor de wereld tot 2030. Daaraan kunnen we als Nederland een belangrijke bijdrage leveren. “Dutch solutions” dus voor “global challenges”‘.’ (…)’

Uit een bericht van de NOS
‘(…) Met de aanpak van deze vraagstukken en de bijbehorende opdrachten voor het Nederlandse bedrijfsleven “kunnen we de komende twintig jaar aan de slag”, zegt de Unilever-directeur. Hij wijst erop dat er geen ‘loket’ komt waar bedrijven zich kunnen melden, maar hoopt erop dat het nieuwe perspectief een beweging onder het bedrijfsleven en de politiek losmaakt. (…)’

Het FD wijst op eerdere vergelijkbare initiatieven:

  • NL Next Level (VNO-NCW, MKB-Nederland, LTO-Nederland)
  • Platform NL2025 (van captains of industry als Frans van Houten (Philips), Dick Boer (Ahold) en Feike Sijbesma (DSM)

Positief ontvangen, maar ‘gaat niet ver genoeg’

Inmiddels meldt het FD ook al de eerste reacties op het initiatief.
Uit een bericht van het FD
‘(…)  CDA, PvdA, D66, SP en VVD verwelkomen het initiatief, zo blijkt uit een rondgang langs politieke partijen door het FD. Voor D66, PvdA en SP gaan de bedrijven niet ver genoeg. Volgens hen moeten grote bedrijven moeten meer verantwoordelijkheid nemen. (…) Volgens D66-Kamerlid Kees Verhoeven is [het] een goed idee: ‘we kunnen als Nederland een wereldwijde probleemoplosser worden.’ (…) Ook volgens PvdA-Kamerlid Vos kunnen de Dutch solutions beter: ‘Ze staan te ver van het bed van de gewone burger. Wat Wat de bedrijven zeggen is niet concreet genoeg voor de mensen om wie ze zich zorgen maken.’ (…)
CDA’er Agnes Mulder laat weten ‘benieuwd te zijn hoe grote bedrijven het gespraak over het initiatief aangaan met hun medewerkers en de samenleving.’ (…)’

Bronnen
FD, 11 februari 2017: ‘Wij bieden een alternatief voor het groeiende negativisme’ (Registratie)
NOS, 11 februari 2017: Topondernemers in geweer tegen negativisme en populisme
FD, 11 februari 2017: ‘Pact tegen populisme gaat niet ver genoeg’

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.