Haagse laadpalen gaan wind en zon gebruiken

23 mei 2016Den Haag is de eerste gemeente die deelneemt aan het zogenoemde Living Lab Smart Charging. De 200 bestaande en 300 nieuwe laadpalen worden geschikt gemaakt om auto’s op te laden met energie uit zon en wind.

Uit het bericht van ElaadNL
‘(…) Het Living Lab Smart Charging moet er voor zorgen dat Nederland voorop loopt bij het slim opladen van elektrische auto’s. Door laadpalen slim te maken en te gebruiken voor een reeks onderzoeken en praktijktesten kan Nederland internationaal de standaard zetten. Het Living Lab is door ElaadNL op 17 maart gelanceerd met de oproep aan alle betrokken partijen om mee te doen. Al bij de start gaven EVnetNL, de provincie Noord-Brabant, de gemeente Amsterdam, de gemeente Den Haag, de gemeente Utrecht en PitPoint aan mee te willen doen. Samen zijn zij goed voor zo’n 84 procent van de publieke laadpunten in Nederland.  Gemeente Den Haag is nu de eerste partij waarmee de deelname bekrachtigd is.
Concreet betekent de samenwerking dat de laadpalen voor elektrische auto’s in Den Haag voor het einde van het jaar geschikt worden gemaakt voor Smart Charging. 200 bestaande openbare laadpalen van Den Haag zijn dat al en nog eens 300 worden in de loop van dit jaar geschikt gemaakt. Daarmee kunnen ze gebruikt worden voor alle lopende en nog te starten proefprojecten op het gebied van Smart Charging zoals de projecten FlexPower (https://www.elaad.nl/Flexpower/) en de vandaag gelanceerde Social Charging App (http://www.social-charging.com/en).

Laadpalen EVnetNL
De gemeente Den Haag is ook de eerste gemeente die gebruik maakt van het aanbod van EVnetNL om de publieke laadpunten  (43 in het geval van Den Haag) per 1 januari 2017 over te nemen. Voorafgaand aan de overname maakt EVnetNL de laadpalen eerst nog Smart Charging ready.

Waarom Smart Charging?
Er komt steeds meer duurzame stroom uit zon en wind. Die groei gaat zo hard dat we straks op bepaalde momenten zelfs meer aanbod van stroom hebben dan er vraag is. Om die overvloed ten volle te benutten, zullen we stroom op moeten slaan en op het beste moment gaan gebruiken. Dat kan het beste door de snel groeiende vloot van elektrische auto’s slim op te laden via Smart Charging. Met moderne en slimme technieken zorgen we dat de elektrische auto op het juiste moment geladen wordt: bijvoorbeeld midden in de nacht als het hard waait en er verder weinig vraag naar stroom is. Of in de middag als de kracht van de zon het grootst is. (…)’

Uit een bericht van Trouw
‘(…) Hoe die tests er precies uit gaan zien, kan Eric van Kaathoven, woordvoerder van ElaadNL nog niet zeggen. Maar technisch is veel mogelijk. Bijvoorbeeld het reserveren van een laadpaal voor een bepaald tijdstip via de smartphone. (…)
Uiteindelijk moeten al die onderzoeken Nederland leidend maken op het terrein van groene mobiliteit. (…)’

Bronnen
ElaadNL, 19 mei 2016: Gemeente Den Haag eerste deelnemer Living Lab voor het slim opladen van elektrische auto’s
Trouw, 23 mei 2016: Haagse oplaadpalen gaan zon en wind optimaal benutten (via Blendle)

Foto: ElaadNL

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.