Haven Rotterdam wil Europa’s grootste dieselhaven worden

7 juni 2016Het is al de grootste oliehaven van Europa, maar Rotterdam wil ook de grootste dieselhaven worden. De haven wil tientallen miljoenen euro’s investeren, met als doel in vijf tot tien jaar de doorvoer van diesel te verdubbelen, aldus het Financieele Dagblad. 

In Europa is de vraag naar diesel groter dan de eigen productie, waardoor jaarlijks 50 miljoen ton moet worden ingevoerd. De diesel zal nodig blijven, verwachten analisten, omdat in de scheepvaart steeds meer diesel gebruikt wordt in plaats van zwaar vervuilende stookolie.

Uit een bericht van Z24
‘(…) Energiereuzen Shell en ExxonMobil zien dat ook en investeren bijna 2 miljard euro in nieuwe installaties in het Rotterdamse havengebied, die in 2018 klaar moeten zijn. De nieuwe fabrieken kunnen zware olieproducten omzetten naar lichtere brandstoffen zoals laagzwavelige diesel, waar veel vraag naar is. Bovendien ligt de marge op diesel hoger dan op bijvoorbeeld stookolie. (…)’

Uit een bericht van het FD
‘(…) Om een echte dieselhub te kunnen worden, zijn er wel investeringen van vele tientallen miljoenen euro’s nodig. Onderdeel hiervan is het plan voor het aanleggen van een 25 kilometer lange pijpleiding die louter is bedoeld voor het transport van diesel tussen raffinaderijen en de opslagtanks in de haven. Daarnaast moet de geplande verdieping van de Nieuwe Waterweg de bereikbaarheid van onder andere de opslagterminals in de Botlek verbeteren. Ook de havenbekkens in de Botlek worden verdiept. (…)’

Shell en Vopak willen nog niet zeggen of ze bereid zijn te investeren in de pijpleiding, aldus het FD.

Bronnen
FD, 6 juni 2016: Rotterdamse haven wil grootste dieselhub Europa worden (registratie)
Z24, 6 juni 2016: Rotterdamse haven wil dieselkampioen van Europa worden

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.