Het anti-kernenergie-logo is onderzocht en mag blijven

Kernenergie2

31 augustus 2015 – Het al meer dan veertig jaar oude lachebekje van de anti-kernenergiebeweging is onderzocht en nog steeds goed bevonden. WISE, de campagneorganisatie tegen kernenergie, wilde weten of het logo rijp was voor het museum.

Uit een bericht van WISE
‘(…) Het Smiling Sun logo uit de jaren ‘70 staat op de hele wereld bekend als het symbool van de anti-kernenergie beweging. (…)  Maar hoe komt het logo eigenlijk over? Moet je anno 2015 nog de straat op met Smiling Sun-vlaggen of is het logo rijp voor het museum? [Onderzoeksbureau Ruigrok-NetPane onderzocht het en daar kwam o.a. uit:]

  • Ongeveer een derde (31 %) van de Nederlanders is bekend met het logo Smiling Sun.
  • Nederlanders van 35 jaar of ouder zijn meer bekend met het logo dan jongere Nederlanders (35-54 jaar 38 % en 55 jaren ouder 37 % versus 18-34 jaar 11 %).
  • Twee vijfde van de Nederlanders (42 %) vindt het logo (zeer) aansprekend.

Als je kijkt naar de open antwoorden van de respondenten valt op dat veel mensen die een positief gevoel bij het logo hebben het woord ‘vrolijk’ noemen. Mensen die het logo niet zien zitten noemen vaak het woord ‘kinderachtig’. (…) WISE ziet na alle input geen aanleiding om haar communicatiebeleid ingrijpend te wijzigen. Het lachende zonnetje blijft! (…)’

Bronnen
WISE, 28 augustus 2015: Smiling Sun blijft – marktonderzoek naar wereldberoemde logo

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.