foto: Jorrit Lousberg

Johan Cruijff is de grootste… megabatterij uit elektrische auto’s

Johan Cruijff Arena.

De Johan Cruijff ArenA in Amsterdam heeft het grootste Europese energieopslagsysteem op basis van tweedehands en nieuwe batterijen uit elektrische auto’s in een openbaar gebouw in gebruik genomen.

Deze megabatterij kwam tot stand door de samenwerking van de Johan Cruijff ArenA met Nissan, Eaton, BAM en The Mobility House en de Johan Cruijff ArenA en ruggensteuntjes van het Amsterdams Klimaat en Energiefonds (Akef) en Interreg.

Het opslagsysteem heeft een vermogen van 3 MW, bij elkaar gebracht door de de combinatie van Eaton power conversion units en batterijen uit 148 Nissan Leafs. Het maakt de energievoorziening en het energebruik voor en door het stadion, de bezoekers, omwonenden en het Nederlandse energienet in het algemeen betrouwbaarder en efficiënter. Het brengt ook mee een circulaire economie tot stand voor batterijen van elektrische voertuigen.

“Dankzij dit energieopslagsysteem zal het stadion de energie opgewekt door de 4.200 zonnepanelen op het dak slimmer kunnen gebruiken en kan het als Amsterdam Energy ArenA BV de beschikbare opslagcapaciteit van de batterijen commercieel inzetten,” zegt Henk van Raan, directeur innovate bij de Johan Cruijff ArenA. “De ArenA is hiermee verzekerd van een aanzienlijke hoeveelheid stroom, zelfs tijdens een stroomstoring.” Het energieopslagsysteem zal back-upstroom leveren, het gebruik van dieselgeneratoren verminderen en het energienetwerk ontlasten door de piekverbruiken tijdens concerten af te vlakken.

“We hebben het energieopslagsysteem speciaal ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de Johan Cruijff ArenA,” aldus zegt Frank Campbell, voorzitter corporate and electrical Emea bij Eaton. “Dit omvatte het ontwerpen van de vermogenselektronica, de integratie van de batterijmodules van elektrische voertuigen en het inpassen van de innovatieve oplossing in de bestaande infrastructuur van het stadion.”

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.