Kabinet wil Green Deal met zee- en binnenvaart

Het nieuwe kabinet van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie wil een GreenDeal sluiten met de zee- en binnenvaart om deze modaliteiten verder te verduurzamen. Dat schrijven de vier partijen in het gisteren gepubliceerde regeerakkoord 2017-2021. Volgens hen is er in de zee- en binnenvaart ‘nog veel milieuwinst’ te behalen. 

De Nederlandse redersvereniging KVNR verwelkomt het besluit. ‘De KVNR zegt haar volle medewerking toe aan het zo snel mogelijk overeenkomen van een Green Deal’, schrijft de redersvereniging in een reactie. De organisatie hamert erop dat het terugdringen van de milieubelasting van de scheepvaart vraagt om een ‘mondiale aanpak’ en stelt dat de International Maritime Organization (IMO) daar ‘nu fors mee aan het werk is’. Maar maatregelen op nationaal niveau kunnen ‘ook zeer behulpzaam zijn’, schrijft de KVNR.

Green Deal

Een Green Deal zou bestaande knelpunten kunnen aanpakken en Nederlandse reders ondersteunen om hun schepen zo snel mogelijk duurzamer te maken. ‘Veel mogelijke verbeteringen blijven nu uit omdat er geen beloning tegenover staat’, leest de reactie. ‘Investeringen verdienen zich niet terug en worden dan ook niet gedaan.’  Zonde, want verduurzaming kan tevens een versterking van de concurrentiepositie betekenen, aldus de KVNR.

Green Deals zijn afspraken tussen de Rijksoverheid en andere partijen zoals bedrijven en organisaties, waarin de overheid helpt om duurzame plannen uit te voeren. Bijvoorbeeld door wet- en regelgeving aan te passen, op te treden als bemiddelaar of helpen om nieuwe markten te ontginnen door ‘groene handelsmissies’ op te zetten.

Inhaalslag

Het nieuwe kabinet van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie wil de duurzaamheidslat voor Nederland de komende jaren hoger leggen dan Brussel doet. De Europese Unie heeft als doelstelling om de CO2-uitstoot in 2030 met 40% te hebben verlaagd, ten opzichte van 1990. Het nieuwe kabinet streeft binnen Nederland een reductie van 49% na. Die stap kan worden uitgelegd als een inhaalslag. Nederland bevindt zich op de Europese duurzaamheidslijst in de onderste regionen.

Dit artikel verscheen eerder op Nieuwsblad Transport

Foto: Containerschiff Amistade, Niederlande, work by F. Lang, 23 februari 2007, cc 3.0

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.