Kamp: ‘Het gaat goed met het elektrisch vervoer in Nederland’

Kamp: ‘Het gaat goed met het elektrisch vervoer in Nederland’

7 december 2016‘Het gaat goed met het elektrisch vervoer in Nederland. Over vier jaar heeft elektrisch rijden al geen verdere financiële ondersteuning van het kabinet meer nodig.’ Aldus minister Kamp voorafgaand aan het overleg dat hij vandaag met de Tweede Kamer heeft over elektrisch rijden in Nederland.

Het lijkt vandaag wel een ‘Dag van de elektrische auto’. Er komt meer geld voor elektrische laadpalen, er verschijnt een optimistisch rapport met een toekomstverkenning en met het aantal elektrische voertuigen blijkt Nederland bij de mondiale top-vijf te horen,.
Minister Kamp kan vanavond in een optimistische stemming in de Tweede Kamer aan een algemeen overleg over elektrisch rijden beginnen.
En als om dat te onderstrepen is er vanmiddag een ‘fotomoment’ voor de pers: ‘Met een volledig elektrische personenbus reist minister Kamp vanaf het ministerie van Economische Zaken naar de Tweede Kamer. De zogenoemde ’MidBasic Electric’ van VDL beleefde in september zijn introductie. Het is een volledig elektrische buurtbus met acht zitplaatsen en een actieradius van tweehonderd tot driehonderd kilometer.’

Nederland in de mondiale top-vijf

Uit een persbericht van het ministerie van Economische Zaken
‘(…) Nederland heeft sinds november honderdduizend elektrische auto’s, bedrijfswagens en motoren op de weg. Met deze aantallen behoort Nederland tot de mondiale top-vijf. Verdere stimulering van elektrisch rijden is volgens het kabinet vooral mogelijk door het verduurzamen van de autoproductie via Europees bronbeleid en het verbeteren van de Nederlandse laadinfrastructuur.
Minister Kamp: “De nieuwste cijfers laten zien dat het goed gaat met elektrisch vervoer in Nederland. Bedrijven, organisaties als de ANWB en lokale overheden werken samen en investeren miljoenen euro’s in een versnelde toename van elektrisch vervoer. We zetten gezamenlijk in op de aanleg van voldoende oplaadpunten en een groter aandeel elektrische auto’s in de Europese productie. Zo heeft elektrisch rijden na 2020 geen verdere financiële ondersteuning van het kabinet nodig om door te groeien.” (…)’

Opmerkelijk optimisme

Het optimisme van minister Kamp is opmerkelijk en dat geldt zeker voor zijn conclusie dat de ontwikkeling van het elektrisch rijden het binnenkort geen overheidssteun meer nodig heeft. Nog maar een maand geleden waarschuwden de ANWB, de stichting Natuur & Milieu  en de technische universiteiten nog dat het aantal elektrische voertuigen in Nederland zonder fiscale voordelen amper zal groeien en het doel van 200.000 stekkerauto’s in 2020 niet gehaald zal worden.

Meer geld voor elektrische oplaadpunten

Gisteren schreef minister Kamp aan de Tweede Kamer dat hij € 1,5 mln extra zal uittrekken voor publieke oplaadpalen. Dat geld komt dan bij de € 5,7 mln van de gemeenten en provincies voor dat doel.
Er staan nu zo’n 14.000 publieke laadpalen in Nederland. Kamp rekent erop dat dat in 2018 24.000 zullen zijn. (‘Zijn’ € 1,5 mln is volgens Kamp goed voor 3.000 laadpalen.)

Uit een bericht van het FD
‘(…) Dat is bij lange na niet genoeg voor het kabinetsdoel om in 2020 tweehonderdduizend semi- of volledig elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te hebben.
Dat doel is overigens nog niet in zicht, want van de ruim acht miljoen auto’s die Nederland nu telt, kunnen circa 100.000 voertuigen elektrisch rijden. Daarvan is nog geen 6% in het bezit van consumenten. Bovendien bestaat bijna 90% uit hybride stekkerauto’s, die in de praktijk veel meer op benzine rijden dan beoogd. Om die reden besloot het kabinet eerder dit jaar het fiscale voordeel voor hybride auto’s op te heffen. Een voorstel van de autolobby om een aanschafsubsidie en een oplaadtegoed te verstrekken aan particuliere bezitters werd door Kamp afgewezen. In plaats daarvan zet hij in op het faciliteren van de laadinfrastructuur om duurzaam rijden te stimuleren. (…)’

Beleidsagenda van het Rijk

Het beleid van de Rijksoverheid lijkt zich helemaal terug te trekken op het bevorderen van de infrastructuur voor het opladen. Mede op basis van een onderzoek van Ecofys is het beleid geformuleerd in een ‘Visie op de laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer’.
De versmalling naar de laadinfrastructuur tekende zich eerder dit jaar al af bij de ondertekening in april van de ‘Green Deal Elektrisch Vervoer 2016-2020’. In die Green Deal lag al sterk de nadruk op de laadinfrastructuur (en de opslagcapaciteit). In juni kwam er nog een ‘Green Deal – Openbaar Toegankelijke Elektrische Infrastructuur’ (met o.a. gemeenten en provincies) bij.
Ook de ‘Toekomstverkenning elektrisch vervoer’ van Ecofys richtte zich bovenal op de laadinfrastructuur.

Bronnen
Rijksoverheid, 6 december 2016: Minister Kamp met elektrische personenbus naar Tweede Kamer (geen URL beschikbbaar)
Brief aan de Tweede Kamer over laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer (pdf, 2 pag.)
Rijksoverheid, 6 december 2016: Visie op de laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer (pdf, 34 pag.)
Ecofys, 6 december 2016: Eindrapport Toekomstverkenning elektrisch vervoer (pdf, 66 pag.)
FD, 6 december 2016: Extra geld voor laadpalen voor elektrische auto’s (Registratie)
Zie ook
FluxEnergie, 7 november 2016: Belangenorganisaties: ‘Aantal elektrische auto’s stagneert zonder aankoopsubsidie’
Foto: Eneco. Foto Kamp: Rijksoverheid

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.