KLM: compensatie CO2-uitstoot verdubbelt

23 juni 2016Het aantal KLM-passsagiers dat de CO2-uitstoot van de eigen vlucht compenseert verdubbelt dit jaar naar 50.000. Op een totaal van 28 miljoen passagiers stelt het procentueel echter weinig voor.

De NRC had gisteren een uitvoerig artikel over de pogingen om de milieubelasting van de luchtvaart terug te dringen.

Uit een kort artikel van de NRC
‘(…) Sinds 2008 is ruim 220.000 ton CO2 gecompenseerd via het CO2ZERO-programma [van de KLM]. (…) Sinds 2008 biedt KLM de mogelijkheid om bij het boeken van een ticket de CO2-uitstoot van de vlucht te compenseren. De prijs varieert van 82 cent voor een vlucht naar Manchester tot 15 euro voor een vlucht naar Los Angeles. Met de CO2-bijdragen investeert KLM in houtskoolbranders in Ghana en Kenia. (…)’

In een achtergrondverhaal zet de NRC op een rij wat de luchtvaart doet aan de milieuproblemen die zij veroorzaakt.

De luchtvaart is verantwoordelijk voor 2 tot 2,5% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Het probleem wordt voorlopig alleen maar groter: in 2034 zal de luchtvaart waarschijnlijk verdubbeld zijn ten opzichte van nu en gaat van 3,5 miljard passagiers naar 7 miljard. Nu vliegen er 26.000 vliegtuigen, dan zijn het er 45.000.

De luchtvaart heeft sinds 2009 drie doelen:

  • 1,5% brandstofbesparing in 2020
  • CO2-neutrale groei vanaf 2020
  • halvering CO2-uitstoot in 2050 (t.o.v. 2005)

De NRC somt de belangrijkste maatregelen op:

  • brandstof besparen door meer efficiency
    (zuinigste route, landen in glijvlucht, taxiën op één motor en vooral door samenwerking luchtverkeersleidingen -al stuit dat laatste op veel politieke problemen, bijvoorbeeld in het streven naar een ‘Single European Sky’);
  • duurzamere brandstof
    (mogelijk biobrandstof als alternatief voor het aardoliedestillaat kerosine – zo’n dertig luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, experimenteren er al mee);
  • technische innovatie
    (lichtere materialen, betere aerodynamica, efficiëntere motoren – vlootvernieuwing vanwege een nieuwe CO2-standaard);
  • de introductie van een wereldwijd stelsel voor het compenseren van CO2-emissies
    (mogelijk dit jaar al – CORSIA: Carbon Offset and Reduction Scheme for International Aviation ook wel: GMBM, Global Market-Based Measures.)

 

Bronnen
NRC, 22 juni 2016: Steeds meer passagiers compenseren CO2-uitstoot (via Blendle)
NRC, 22 juni 2016: Meer vliegen en toch de planeet redden (via Blendle)
Foto: FluxEnergie/© Paul Tolenaar

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.