Kunstenaars willen einde aan sponsoring van kunst door BP

Kunstenaars willen einde aan sponsoring van kunst door BP

3 augustus 2016In een open brief in The Times hebben 214 kunstenaars musea, theaters en andere kunstinstellingen opgeroepen geen geld meer aan te nemen van BP. Onder hen Oscar-winnaar Mark Rylance, componist Matthew Herbert en schrijfster Naomi Klein. 

De aanleiding was de bekendmaking dat BP de komende vijf jaar 7,5 miljoen pond zou steken in vier vooraanstaande Britse culturele instellingen: het British Museum, de Royal Opera House, de National Portrait Gallery en de Royal Shakespeare Company.

Sponsoring van cultuur met BP-geld is achterhaald en onacceptabel, vinden de briefschrijvers, door de rol van het oliebedrijf in de klimaatverandering. De overeenkomst tussen BP en de instellingen moet worden ontbonden, aldus de opstellers van de brief. ‘We should not allow these cultural institutions to just “take the money and run”‘, schrijft Chris Garrard van actiegroep Art Not Oil – initiatiefnemer van de brief – in een blog in The Huffington Post.

Eerder dit jaar maakte BP al een einde aan de sponsoring van de Tate-gallerieën (na 26 jaar) en aan de bijdrage aan het Edinburgh International Festival (na 34 jaar), aldus the Guardian.

Uit een bericht van the Guardian
[BP blamed] the “extremely challenging business environment” rather than years of protest against the deals – including demonstrators spending 25 hours scrawling climate change messages in charcoal on the floor of Tate Modern’s Turbine Hall. (…)’

In een reactie laten de vier kunstinstellingen weten blij te zijn met de toezegging van BP om vijf jaar lang geld te geven. Het houdt de toegangsbewijzen betaalbaar, aldus de Royal Shakespeare Company. En het British Museum laat weten met het geld tentoonstellingen te kunnen organiseren voor miljoenen bezoekers. BP wilde niet direct op de brief reageren, aldus the Guardian.

‘(…) BP declined to comment directly on the letter but pointed out that in total more than 50 million people have engaged with BP supported arts and cultural activities since 1990. When announcing £7.5m deal last week, Peter Mather the BP Group regional vice-president, Europe said: “Our continued support will enable these institutions to forward plan engaging, educational and powerful exhibitions and performances that will be enjoyed by millions here in the UK and beyond.” (…)’

De tekst van de brief
‘(…) Sir, BP’s announcement of five-year sponsorship deals with the British Museum, Royal Opera House, National Portrait Gallery and Royal Shakespeare Company is outdated and unacceptable.
We cannot afford another five years of BP-branded culture. We believe museums, theatres and galleries are public institutions that must play a positive role in taking urgent climate action and defending human rights. If the world is to avoid rapid and devastating climate change in the coming decades, most of the oil on BP’s books cannot be burned. Meanwhile, the company continues acting in defiance of the Paris Agreement on climate change, and harming lives every day – despite community resistance from the Gulf Coast to West Papua to Australia.
We know now that BP sponsorship comes with strings attached. A recent report revealed how BP leant on the British Museum to hold events timed with BP’s bid for drilling licenses in Mexico, and how the museum checked in with BP on curatorial decisions.
Branding a major museum or theatre has become cheaper for BP (just £375,000 a year for each institution). This is less than the cost of a short billboard campaign. Recent surveys show that a majority of Londoners, and the British Museum’s own staff, are against BP sponsorship. These institutions’ decisions are badly out of step with the mood of their own staff and audiences. BP is not welcome to use our culture to promote its destructive business – these deals must be cancelled.

Bronnen
The Times, 2 augustus 2016: Actors accuse BP of exploiting the arts (registratie)
Tekst van de brief (via Platform London)
The Guardian, 2 augustus 2016: Mark Rylance heads list of artists calling for end to BP cultural sponsorship
The Huffington Post, 2 augustus 2016: We Can’t Afford Five More Years of BP-Sponsored Culture

Foto: Protest tegen sponsoring door BP bij de National Portrait Gallery (Art Not Oil)

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.