‘Laadpalen voor elektrische auto’s over vijf jaar verouderd’

15 april 2016 – In de NRC waarschuwt Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotiv aan de TU Eindhoven, dat de publieke laadpalen die nu massaal in de grote steden geplaatst worden, over vijf jaar alweer verouderd zijn.

Maarten Steinbuch
Maarten Steinbuch: ‘Snelladers worden standaard’

Uit het artikel van NRC
‘(…) „Als er straks auto’s komen met een actieradius van meer dan 300 kilometer, voldoen die langzame oplaadpalen, die nu overal geplaatst worden, veelal niet meer”, aldus Steinbuch. Snelladers zijn dan de standaard.” Steinbuch verwacht dat de nieuwe generatie elektrische auto’s vanaf 2018 op de markt komen.
De gemeente Amsterdam zet voorlopig in op die langzame publieke laadpalen. Daarvan moeten er in 2018 4.000 in de stad zijn. Sinds 2011 zijn er twee snellaadlocaties. Dat aantal wordt de komende jaren beperkt uitgebreid. Snelladers kosten volgens de gemeente meer dan de huidige laadpalen en nemen ook meer ruimte in beslag. (…)’

Het blijkt dat gemeenten op de laadpalen, exclusief kosten voor aanschaf en plaatsing, jaarlijks zo’n 739 euro per laadpaal toeleggen.

Nuancering
Op zijn eigen blog-pagina nuanceert Steinbuch zijn waarschuwing:
‘(…) Als vanaf 2018 er veel meer ‘betaalbare’ (30.000 euro) auto’s  komen met een bereik van 300 km of meer, hebben we dus meer snelladers nodig voor de lange afstanden. Echter, ook zullen we dan de volgende shift zien naar 20.000 euro auto’s met laadbehoefte op het werk en in de openbare ruimte. Het artikel van vandaag in het NRC moet je in deze bewoordingen lezen: mijn oproep was aandacht voor de snellaadinfrastructuur, maar onvoldoende heb ik daarbij laten weten dat langzame laadpalen eveneens broodnodig zijn voor deze enorme transitie naar groene mobiliteit. We moeten de komende jaren keihard samen aan de slag om veel meer laadinfra te krijgen, van alle soorten en maten en heel erg veel! (…)’

Bronnen
NRC, 14 april 2016: Laadpalen zijn over vijf jaar alweer verouderd (via Blendle)
Blog Maarten Steinbuch
Foto: Nuon Vattenfall

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.