Lage olieprijs leidt niet tot meer autorijden

10 augustus 2016 – De Nederlandse consument gaat niet ineens meer autokilometers maken omdat de rekening bij de benzinepomp lager uitvalt. Dat concludeert ABN AMRO in een bijdrage op EnSoc.

Twee economen van ABN AMRO, Theo de Kort (vervoer) en Hans van Cleef (energie) onderzochten de invloed van de lage olieprijs op energiebesparing en vervoer.

Uit hun bijdrage op EnSoc
‘(…) Een lage olieprijs nodigt niet uit tot energiebesparing, maar leidt ook niet tot meer autorijden. Wel wordt de verkoop van energiezuinigere auto’s versterkt zodra de consument dit in de portemonnee merkt. (…) De correlatie tussen de benzineprijs en het autogebruik is niet erg hoog. De Nederlandse consument gaat niet ineens meer autokilometers maken omdat de rekening bij de benzinepomp lager uitvalt.

Daling CO2-uitstoot vooral door fiscale stimulering
De afgelopen tien jaar is de CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in Europa met bijna 40% gedaald. Technologische verbeteringen – zoals een efficiëntere verbranding en lichtere materialen -, en Europese richtlijnen zijn belangrijke oorzaken.  In de Nederlandse situatie is het opvallend dat de daling op de zakelijke markt (-48%) sterker is dan bij auto’s die aan particulieren zijn verkocht (-29%). De sterkere daling van CO2 uitstoot bij lease-rijders komt vooral door fiscale stimulering. De verkoophype van plug-in hybride auto’s eind 2015 zou er nooit zijn geweest zonder fiscaal voordeel voor de zakelijke rijder.
Het Nederlandse (semi-)elektrische wagenpark bestaat voor 85% uit plug-in hybrides. Per 1 januari 2017 verdwijnt het bijtellingsvoordeel voor nieuwe geleverde auto’s van dit type. Daarmee lijkt een einde te komen aan de populariteit van de plug-in hybrides voor de leaserijder. Een elektrische auto is momenteel 30 tot 40% duurder dan een vergelijkbare auto met een conventionele verbrandingsmotor. Door het ontbreken van fiscaal voordeel is slechts 6% van de elektrische auto’s in het bezit van een particulier. Een doorbraak van elektrisch rijden voor particuliere autokopers is pas mogelijk als de prijs concurrerend wordt.

Trend naar kleinere auto’s draagt ook bij
Ook is er een trend naar kleinere auto’s met minder motorinhoud, die daardoor energiezuiniger zijn. De verkoop van nieuwe personenauto’s staat onder druk, terwijl de markt voor occasions enorm is toegenomen. We kunnen dus stellen dat de particuliere consument liever een kleine, tweedehands auto rijdt, dan een grote nieuwe. Daarmee gaat het netto energieverbruik van het Nederlandse wagenpark evengoed omlaag, alleen werkt de nieuwste technologie pas echt goed door met een vertraging van enkele jaren. De praktijk van de afgelopen tien jaar heeft geleerd dat er met energiebesparing bij auto’s flinke stappen worden gemaakt. Dit wordt versterkt zodra de consument dit in de portemonnee merkt. (…)’

 

Bronnen
EnSoc, 8 augustus 2016: Effect olieprijs op energiebesparing gering
Foto: FluxEnergie/© Paul Tolenaar

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.