beeld: Liander

Liander bouwt duurzaamste schakelstation van Nederland

Netbeheerder Liander en Huisman Etech Experts hebben een contract getekend voor de bouw van het duurzaamste schakelstation van Nederland. Het nieuwe station wordt gebouwd in Groenlo en moet eind volgend jaar in gebruik zijn. Het nieuwe schakelstation is nodig voor de t...

Distributienetbeheerder Liander en Huisman Etech Experts hebben een contract getekend voor de bouw van het duurzaamste schakelstation van Nederland. Het nieuwe station, in Groenlo, moet eind volgend jaar in gebruik zijn.

Het nieuwe schakelstation is nodig voor de toekomstige elektriciteitsvoorziening in de regio. Nu het contract is getekend, worden het detailontwerp en de bouwvergunning aangevraagd. In maart 2019 gaat de schop de grond in.

Het nieuwe schakelstation past in het streven van Alliander, het moederbedrijf van Liander, om zijn eigen bedrijfsvoering te verduurzamen en om in 2023 klimaatneutraal te zijn. Het wordt een pilot op het vlak van circulariteit en duurzaamheid.

Zo wordt het station gekoeld op een natuurlijke wijze, door gebruik te maken van de afgegraven grond en de kelder. Daarnaast wordt zoveel mogelijk hergebruikte en nagroeibare materialen ingezet. De keerwand wordt opgetrokken met gebruikte tuintegels in plaats van gestort beton. Het skelet van het station is van hout, afkomstig van Nederlandse naaldbomen, uit bossenwaar na de kap weer nieuwe bomen worden aangeplant.

Het energieverbruik van het schakelstation blijft zo laag mogelijk. Bijvoorbeeld door ruimtes te verwarmen met twee verplaatsbare infrarood panelen. Er komt geen klimaatinstallatie. In de zomer wordt natuurlijke koeling gebruikt en in de winter bodemwarmte. Het groendak zal regenwater bufferen en CO2 opnemen. Er zullen ook zonnepanelen liggen.

Voor het leggen van de betontegels en het aanleggen van de groenvoorziening zet Liander sterk in op werk voor onder meer langdurige werklozen en erkende asielzoekers.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.