Londense dubbeldekkers laden contactloos op met Nederlandse techniek

20 augustus 2015 – In een proef in Londen gaan vijf elektrische dubbeldekkers bij de haltes draadloos opladen. Het systeem werd ontwikkeld in Nederland. Uiteindelijk moeten er 2000 dergelijke bussen gaan rijden.

IPT, een dochteronderneming van Proov, ontwikkelde de techniek en won vorig jaar de aanbesteding om in Londen de eerste draadloze oplaadpunten te gaan maken. De eerste systemen worden nu getest; in september start de proef.

Uit een bericht van OVPro
‘(…) De laadmodules voor de nieuwe versie van de rode Londense dubbeldekkers (Routemasters) zijn volgens mede-oprichter van Proov René Zorge van de ‘derde generatie’. Dit houdt in dat ze in één uur per module 100 kWu aan magnetische energie geven, aanzienlijk meer dan tot nu toe mogelijk was met inductief (contact- en stekkerloos) laden. Nog bijzonderder is dat er geen bewegende delen meer aan te pas komen. (…)’

Daardoor kan een laadmodule lang mee, 20 tot 25 jaar schat de maker.

‘(…) Als een bus één uur laadt, zou deze 100 kilometer kunnen rijden. In de praktijk gebeurt dit niet, een bus zal gemiddeld vier minuten per keer laden. “Je moet het zien als bijtanken”, legt Zorge uit. (…)’

Uit een bericht van Trouw
‘(…) De nieuwe, milieuvriendelijke versie van de rode dubbeldekker is een proef van het project Transport for London (TfL) om het vervoer in de hoofdstad schoner te maken. Burgemeester Boris Johnson wil dat Londen in 2020 de eerste ultralage-emissiezone van de wereld heeft. TfL is onderdeel van een breed Europees programma, dat de naam Zero Emissions Urban Bus System (ZeEUS) draagt. De nieuwe dubbeldekkers worden dan ook deels betaald door Brussel. (…)’

PROOV werkt ook aan een proef met acht contactloos opladende bussen in Milton Keynes, Engeland.

Bronnen
OVPro, 17 augustus 2015: Londense dubbeldekkers laden contactloos op dankzij Nederlands bedrijf
Trouw, 20 augustus 2015: Nederland laadt Londense bussen (via Blendle)
Proov, 9 januari 2014: Press Release: Unplugged charged electric buses set for Milton Keynes
Informatie over inductieladen op de website van Proov

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.