Londen doelt op emissieloos transportnetwerk in 2050

Londense dubbeldekkers laden draadloos op met Nederlandse techniek

Terwijl Londen geteisterd wordt door smog-alerts, kondigt burgemeester Sadiq Khan aan dat het transportnetwerk van de stad in 2050 volledig emissieloos moet zijn. Met een nieuwe versie van de Transport Stategy wil hij onder meer het groene-bussennetwerk uitbreiden, een giftigheidstax introduceren en een vloot van taxi’s met lage-uitstoot uitrollen. 

Wie afgelopen maand in Londen was, zag overal waarschuwingen: rond bushaltes, verkeersborden en metro’s werd aangekondigd dat de luchtkwaliteit niet op orde was, doordat warme temperaturen en zuidelijke winden de luchtvervuiling verergerden. Als het aan London’s burgemeester Sadiq Khan ligt, behoort zulke smog in 2050 geheel tot het verleden.

3.000.000 minder autoritten per dag

Het lange termijn-plan moet ervoor zorgen dat meer mensen gaan lopen, fietsen of het OV gaan gebruiken. Nu doet 64 procent dat, in 2041 zou het 80 procent moeten zijn. Om dat te stimuleren wil Londen het fietspadnetwerk zodanig uitbreiden dat in 2041 70 procent van de Londenaren op minder dan 400 meter van hun huis aansluiting heeft op een veilig, hoogwaardig fietsnetwerk. Hiermee zou het dagelijkse aantal autoritjes met drie miljoen moeten verminderen, terwijl het aantal bewoners in diezelfde periode naar verwachting zal stijgen van 8,7 miljoen tot 10.5 miljoen.

Naast het aantrekkelijker maken van groene vervoersmiddelen, wil Londen het autobezit terugdringen door parkeergelegenheden in nieuwe wijken te beperken. Wie dan toch een auto wil, wordt aangemoedigd over te stappen op elektrisch doordat plaatsen waar parkeren nog wel gewenst is, voorzien worden van aansluitingen waar eigenaars van elektrische auto’s hun wagen kunnen opladen. De meest vervuilende vervoersmiddelen krijgen daarnaast te maken met een giftigheidsbelasting.

Gezondheid stadsbewoners

“We moeten het niet-gebruiken van je auto de betaalbaarste, veiligste en makkelijkste optie maken”, zei Khan bij de lancering van het plan. “Dat is niet alleen essentieel om om te kunnen gaan met verkeersverstoppingen, benadrukt hij, maar cruciaal om giftige luchtvervuiling te verminderen en de gezondheid van alle stadsbewoners te verbeteren.” Voor de uitvoering van het plan is al 2.1 miljard Pond toegewezen.

Bron:

The Global EnergieWende, 10 juli 2017, ‘Mayor debuts green transport plan, as London faces air pollution warning’

Foto: Routmaster Buses (Elektrische dubbeldekkers)

Auteur: Klaartje Jaspers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.