elektrische deelauto Lombok www.lokaleenergieetalage.nl/

Europese innovatiedeal laat autobatterijen het net stabiliseren

elektrische deelauto Lombok www.lokaleenergieetalage.nl/

Een nieuwe Europese innovatiedeal moet het ook commercieel mogelijk maken om accu’s van elektrische auto’s in te zetten om lokaal opgewekte energie te verhandelen en het net te stabiliseren. Tot nu toe leek Europese regelgeving dergelijk hergebruik zodanig duur te maken dat lokale initiatieven als LomboXnet niet op konden schalen.

Vertegenwoordigers van de EU, de Franse ministeries van Industrie en Milieu, het Nederlandse ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), de provincie Utrecht, energieserviceverlener Bouygues, Renault/Nissan en het Utrechtse LomboXnet hebben hun handtekening gezet onder de innovatiedeal ‘From E-Mobility to recycling: the virtuous loop of the electric Vehicle’. De innovatiedeal moet ertoe leiden dat dergelijke batterijen milieuvriendelijker en industrieel efficiënter gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld om het elektriciteisnet te stabiliseren.

Regelfrustratie

Samen willen de partijen in kaart brengen hoe bestaande regelgeving het hergebruik van voortstuwingsbatterijen frustreert. Ook andere hergebruiktechnologieën die onbedoeld slachtoffer zijn van dergelijke wetgeving, moeten daarbij in beeld komen. De partners kijken daarbij zowel naar de classificatie van dergelijke ‘afval’-producten, als naar hun markt en de bijbehorende gebruiksvoorwaarden.

Ook nationale, regionale en lokale regelgeving moet meegenomen worden. Dit moet leiden tot aanbevelingen die voorkomen dat al die regelgeving de markt voor energieopslagsystemen, zelf-consumptie en slimme meters drukt. In het rapport ‘Fiscale barrières voor Smart Charging’ constateerde consultancybedrijf PWC begin vorig jaar bijvoorbeeld al dat twee keer zoveel energiebelasting betaald moet worden als lokaal opgewekte zonnestroom overdag wordt opgeslagen om later op de dag gebruikt te worden.

LomboXnet

Als de batterijen van elektrische auto’s ingezet kunnen worden om lokaal opgewekte stroom op te slaan, kunnen kosten voor het verzwaren en aanpassen van het bestaande energienet voorkomen worden. Bedrijven als TenneT doen daarom al proeven waarbij particuliere bezitters van elektrische voertuigen juist betaald krijgen om het net te stabiliseren. In de Utrechtse wijk Lombok zetten bezitters van elektrische auto’s in 2015 al de eerste laadpaal neer om lokaal opgewekte zonne-energie in hun accu’s op te slaan.

Robin Berg van het resulterende LomboXnet, is blij met de innovatiedeal: ‘Er ontstaan enorme kansen als de economische waarde van auto-accu’s verhoogd kan worden met voertuig-naar-net toepassingen, projecten waarbij de batterijen een nieuw leven krijgen en het slimme opladen met zonne-energie.’ Het Utrechtse Smart Solar Charging consortium onder leiding van LomboXnet en Renault/Nissan wil die mogelijkheden aangrijpen, en daarmee bijdragen aan een hernieuwbaar energiesysteem en een toekomst waarin mobiliteit net mer leidt tot uitstoot van broeikasgassen.

Innovatiedeals

De innovatiedeals maken deel uit van een pakket maatregelen om de circulaire economie te stimuleren. De commissie verwacht in totaal vijf innovatiedeals te sluiten. De eerste deal, getekend op 7 April 2017, ging over de  behandeling van afvalwater. Wie ideeën heeft voor de resterende drie innovatiedeals, kan daarvoor een voorstel indienen.

Lees ook:

Auteur: Klaartje Jaspers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.