oplaadpaal elektrisch rijden, foto; Tom van Gurp

Minister: liever geen hybride wagens op parkeerplaatsen met laadpalen

Het lijkt niet aangewezen om hybride voertuigen systematisch toe te laten tot de plaatsen die voorbehouden zijn voor elektrische voertuigen. Dat is de mening van Belgisch minister van mobiliteit François Bellot (MR). Hij legt dit niet op als maatregel, maar laat het aan de wegbeheerders over om hierover individueel te beslissen.

Bellot reageerde hiermee op een vraag van federaal CD&V-parlementslid Jef Van den Bergh. Die had eerder gezegd dat alleen elektrische voertuigen mogen parkeren op plaatsen voorzien van een blauw verkeersbord met daarop een witte hoofdletter P en met een onderbord waarop een symbool is afgebeeld dat duidelijk aanduidt dat het parkeren er is voorbehouden aan elektrische voertuigen. Volgens Van den Bergh zijn hydride voertuigen geen elektrische voertuigen. Hij redeneerde verder dat ‘stekkerhybrides’ (die hun elektrische energie niet uit het remmen halen) en die bij hun eigenaar thuis geen mogelijkheid tot opladen hebben, ook op deze parkeerplaatsen niet kunnen laden, omdat ze er niet mogen staan.

Een mogelijkheid is het parkeren op zulke plaatsen te beperken in tijd. Van den Bergh vroeg zich af wat de mensen die hun wagen ’s nachts opladen dan moeten doen.

Keuzevrijheid voor wegbeheerders

“Omdat hybridevoertuigen, ook de zogenaamde stekkerhybrides, naast een elektrische motor ook steeds een andere motor hebben, kan het niet de bedoeling zijn dat deze voertuigen de voor voertuigen die volledig afhankelijk zijn van elektriciteit noodzakelijke laadinfrastructuur, inpalmen,” bevestigt Bellot. “Dit betekent echter niet dat de wegbeheerders geen plaatsen kunnen voorbehouden voor hybride voertuigen. Zo kan een wegbeheerder desgewenst met behulp van signalisatie ook parkeerplaatsen voorbehouden voor hybride voertuigen, al dan niet met laadinfrastructuur of in combinatie met een parkeerduurbeperking.”

In Bellots ontwerp tot herziening van de wegcode staat dat parkeerborden mogen aangevuld worden met onderborden om het toepassingsgebied van het bord waaronder ze zijn geplaatst, te beperken tot de categorieën van weggebruikers, voertuigen of het verkeersgedrag zoals op het onderbord aangeduid. “Indien een wegbeheerder van oordeel zou zijn dat de tijdsbeperking beter niet van toepassing is tijdens de nacht, dan moet hij dat op het onderbord aangeven.”

5.000 laadpalen voor Vlaanderen

Vorig jaar waren er in België 68.544 hybride wagens en 7.237 uitsluitend elektrisch aangedreven voertuigen ingeschreven. Heel wat spelers vinden het dan ook logisch om het ook aan hybride wagens toe te staan te parkeren op parkeerplaatsen met laadpalen. Momenteel telt België ongeveer 1.800 laadpalen op publieke plaatsen. Als Vlaams minister van energie Bart Tommelein (VLD) zijn zin krijgt, moeten dat er in 2020 in Vlaanderen alleen al 5.000 zijn, minstens een per gemeente. Volgens zijn spreidingsplan moeten er dan 314 laadpalen staan in Antwerpen, 162 in Gent, 69 in Leuven, 62 in Mechelen en 61 in Brugge. Geen enkele andere gemeente zou er meer dan vijftig nodig hebben.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.