foto: Wiebe Kiestra

Nedcargo compenseert CO2-uitstoot in Peruaanse bossen

Fedde Wielinga (Shell) en Diederik Jan Antvelink (Nedcargo).

Nedcargo gaat de CO2 die vrijkomt bij het wegtransport compenseren door in Peru bossen te beschermen en aan te planten. Nedcargo neemt hiervoor deel aan het CO2-compensatieprogramma van Shell. Nedcargo is de eerste grote logistieke dienstverlener die zijn totale dieselverbruik bij Shell gaat compenseren.

“We willen onze CO2-uitstoot in Nederland en België zoveel mogelijk reduceren. We volgen de ontwikkelingen rond het elektrificeren van transport en mogelijk gebruik van waterstof met grote belangstelling. Voorlopig zijn we echter nog aangewezen op fossiele brandstoffen en stoten we CO2 uit. Dat willen we zoveel mogelijk compenseren,” zegt Nedcargo-directeur Roderick de la Houssaye.

Nedcargo investeert de komende jaren 17 miljoen euro in verduurzaming van zijn activiteiten. “We vervangen bijvoorbeeld alle Euro 5-vrachtwagens door schonere vrachtauto’s,” aldus mededirecteur en Nedcargo-oprichter Diederik Jan Antvelink. “En we bestellen twintig nieuwe Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties (LZV). Hiermee besparen we tot 30% brandstof.”

Het logistieke bedrijf zoekt daarnaast wegen om middelen efficiënter in te zetten met slimme toepassingen, zoals planningstools en automatisering. Nieuwe distributiecentra worden gerealiseerd nabij vaarwegen, zodat goederen aan- en afgevoerd kunnen worden met binnenvaartschepen. Deze distributiecentra worden niet meer aangesloten op aardgas en halen de benodigde energie uit zonnepanelen.

Compensatieprogramma

Shell biedt logistieke dienstverleners een programma aan om de CO2-uitstoot van hun wagenpark te compenseren, via projecten wereldwijd. Deze projecten genereren CO2-credits waarmee bedrijven de uitstoot van hun wagenpark compenseren. “Het compenseren van CO2-uitstoot biedt diverse voordelen,” stelt Fedde Wielenga, salesmanager Nederland bij Shell. “Een logistiek bedrijf verduurzaamt hiermee zijn activiteiten en voldoet op deze manier aan de steeds verder toenemende eisen van interne en externe belanghebbenden wat betreft milieuprestaties. De service wordt eenvoudig gekoppeld de Shell-card. Het betrokken bedrijf heeft er verder geen omkijken naar.”

Bij CO2-compensatieprogramma’s wordt bij bosprojecten gemeten hoeveel CO2 is opgenomen. Voor elke ton CO2 krijgt het project een certificaat met een uniek serienummer. Dit serienummer wordt toegekend aan de partij die CO2-uitstoot compenseert. Het unieke nummer voorkomt dat een certificaat meerdere keren kan worden gebruikt.

De compensatieprojecten zijn een onderdeel van Shells Nature Based Solutions-programma en zijn gecertificeerd door de VCS (Verified Carbon Standard) en CCB (Climate, Community & Biodiversity) Standard. VCS is wereldwijd de meest gebruikte standaard voor CO2-compensatieprojecten. De CCB Standard waarborgt dat projecten ook lokale gemeenschappen ondersteunen en de biodiversiteit behouden of verbeteren.

Cordillera Azul

Cordillera Azul in Peru is een van de toonaangevende CO2-compensatieprojecten. Dit project is ontwikkeld door Wildlife Works en beschermt 1,5 miljoen hectare bosgebied waarin 440 lokale gemeenschappen wonen. In het project worden ook 28 bedreigde diersoorten beschermd en 45 lokale waterwerken onderhouden.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.