‘Nederland moet niet vooruitlopen met nieuwe Europese CO2-doelen’

25 juli 2016Hoewel eigenlijk al wel vast staat dat de nieuwe CO2-doelen van de EU niet genoeg zullen zijn om aan het Akkoord van Parijs te kunnen voldoen, is het beter dat Nederland met z’n reductieplannen niet ‘vooruit gaat lopen’. Nederland moet eerst maar eens kijken wat de andere landen gaan doen. Dit pleidooi voor een enigszins afwachtende houding komt van Jos Cozijnsen, adviseur emissierechten.  

160725-Cozijnsen
Jos Cozijnsen: ‘Er is nog tijd’

In een opiniebijdrage op Energiepodium staat Cozijnsen stil bij de betekenis van de nieuwe CO2-doelen van de EU voor de periode 2020 – 2030. Dit doelen houden voor Nederland in een CO2-reductie van 36% voor de niet ETS-sectoren (zoals transport, landbouw en afval).
Cozijnsen wijset erop dat het Planbureau voor de Leefomgeving vorig jaar al constateerde dat Nederland met het huidige beleid niet verder zal komen dan een reductie van 28% in 2030. ‘Nederland moet dus aan de bak’, constateert Cozijnsen. Maar hij relativeert de kritiek op de nieuwe EU-doelstellingen ook. ‘Het pakket is nog niet voldoende om aan het Parijs Akkoord te voldoen. Maar daar is nog tijd voor.’
Hij vindt dan ook dat Nederland niet te hard moet willen gaan: ‘Het is beter niet vooruit te lopen, zonder dat andere landen meegaan.’
Het val Cozijnsen op, dat in de voorstellen van de Europese Commissie nogal wat flexibiliteit zit (o.a. een verhandelbaarheid van niet-ETS budget en een compensatie via bosbouw). Cozijnsen: ‘Ik hoop wel Nederland slim gebruik gaat maken van die geboden flexibiliteit en daarbij ook naar de marktpartijen luistert. Ze moet niet simpel kiezen ETS-budget te verkopen of te kopen. Maar ze moet ook gebruikmaken van de ervaring van de aankomende Green Deal Nationale Koolstofmarkt: dat realiseert CO2-credits reducties in projecten in niet-ETS sectoren. Marktpartijen  staan te popelen om daarmee aan de slag te gaan.’

Bronnen
Energiepodium, 22 juli 2016: “Nederland moet aan de bak met nieuwe Europese CO2-doelen”
Foto verkeer: Beeldbank Rijkswaterstaat, Henri Cormont

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.