Nederland telt meeste publieke laadpalen in EU, België blijft achter

Nederland telt veruit het grootste aantal publieke laadpalen voor elektrische auto’s in de Europese Unie (EU). Van alle publieke laadpunten, stonden eind juni 2018 32.875 (28,1%) in Nederland. Dit blijkt uit de recentste cijfers van RAI Vereniging, de sectororganisatie van de fabrikanten en invoerders van wagens.

Binnen de EU loopt Nederland voorop bij de introductie van elektrische auto’s. Tussen januari 2010 en juni 2018 is het aantal openbare en private laadpalen in Nederland gegroeid van 400 naar 122.036. Het Nederlandse publieke laadnetwerk is beduidend groter dan dit van (25.241), Frankrijk (16.311) en het Verenigd Koninkrijk (14.256).

Fiscale stimulering

De enorme groei van laadinfrastructuur is volgens RAI Vereniging vooral te danken aan de fiscale stimulering van plug-in hybrides (PHEV) en volledig elektrische auto’s. Dankzij deze stimulering telde Nederland in juni van dit jaar totaal 122.305 elektrische personenauto’s. Hiervan zijn 93.186 PHEV’s en 29.119 volledig elektrische auto’s. Sinds 1 januari 2017 worden zakelijk alleen nog volledig elektrische auto’s gestimuleerd met een lage bijtelling van 4%. De verkoop van PHEV’s is sinds de piek in 2015 met 39.763 registraties, daardoor gedaald naar 1.100 PHEV’s in de eerste zes maanden van 2018. Het aandeel volledig elektrische auto’s blijft echter groeien. Werden in heel 2017 nog 7.958 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, halverwege dit jaar stond de teller al op 7.947. RAI Vereniging verwacht dat dit jaar circa 15.000 nieuwe volelektrische auto’s de toonzaal verlaten.

België telde einde juni 1.765 publieke laadpalen. In heel het noordwesten van de EU heeft alleen Luxemburg er minder (337). De vergelijking met koploper Nederland toont misschien een te schrijnend beeld, maar België blijft ook achter bij qua inwonersaantal vergelijkbare landen zoals Zweden (4.733) en Oostenrijk (3.706) of het qua oppervlakte vergelijkbare Denemarken (2.582).

Populairste wagens

RAI Vereniging weet ook welke nieuwe personenwagens in Nederland het populairst waren in de eerste helft van 2018. Bij de volledig elektrische wagens was dit de Tesla S (1.761 verkopen), voor de Nissan Leaf (1.239) en de Volkswagen Golf (1.178). Bij de PHEV’s scoorde de Porsche Panamera (220) het best, voor de Volvo XC60 (135) en de Mitsubishi Outlander (130).

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

1 reactie op “Nederland telt meeste publieke laadpalen in EU, België blijft achter”

Pat Rick|24.08.18|13:57

Volgens de VRT is in België de onzekerheid omtrent de fiscaliteit een grote belemmering voor de doorbraak van electrisch rijden. En de laadmogelijkheden, dus is er sprake van een kip-en-ei situatie. Er is dus een duidelijk engagement nodig van overheden richting kopers van electrische auto’s. Mensen stappen wel uit diesel, maar kopen en masse benzinewagens.

Denemarken is met 43.094 vierkante kilometer bijna 50% groter dan België (30.528 km^2).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.