Nederlanders pessimistisch over klimaatdoelstellingen

Twee derde van de Nederlanders verwacht dat ze de klimaatdoelstellingen voor 2050 waarschijnlijk niet zullen halen. Dat zegt althans een peiling van EasySwitch, uitgevoerd bij 1.015 huishoudens. Slechts 6% noemt de kans dat Nederland zijn doelstellingen zal realiseren ‘groot,’ 1% is daarvan ‘vrijwel zeker.’

Uit de bevraging blijkt ook dat een kwart van de huishoudens niet bereid is te investeren in duurzaamheid. De belangrijkste vernoemde redenen zijn te hoge kosten (37%), de perceptie ‘mijn bijdrage heeft geen effect’ (33%) en ‘het kost teveel moeite’ (11%). De bereidheid om in duurzaamheid te investeren neemt af naarmaate de leeftijd toeneemt. Opvallend is dat ondervraagden tot 35 jaar gemiddeld veel vaker bereid zijn te investeren in het milieu (85%) dan de overige leeftijdscategorieën (74%).

“Het is erg zorgelijk dat we nu al –ruim dertig jaar voor het verstrijken van de deadline– verwachten dat we de klimaatdoelstellingen niet gaan halen,” zegt Frederik van der Veen, ceo van EasySwitch.nl. “Het lijkt erop dat een aanzienlijk gedeelte van de Nederlanders de hoop heeft opgegeven als het gaat over de wereldwijde beperking van onze CO2-uitstoot.” Toch lijkt het er volgens hem op dat de jongere generatie Nederlanders erg begaan is met het milieu. “Veel milieubesparende maatregelen lopen echter stevig in de prijs wat ervoor zorgt dat ze helaas niet voor iedereen toegankelijk zijn. Het is erg jammer dat de inhoud van iemands portemonnee van directe invloed is op zijn mogelijkheden tot verduurzaming.”

Naast de beperkte eigen bereidheid, lijkt de Nederlander ook vrij pessimistisch te zijn over de investeringsbereidheid van anderen. Zo denken ruim zes op de tien Nederlanders dat niet iedereen bereid is te investeren in een schoner milieu. Van der Veen: “Het is natuurlijk erg makkelijk om met een vinger te wijzen naar anderen. Dit zien we overigens ook terug in de antwoorden uit het onderzoek. Respondenten antwoorden bijvoorbeeld dat ze als afnemer niet verantwoordelijk zijn voor de inkoop van energie, anderen leggen de schuld bij de overheid of wijzen naar andere landen. Uiteindelijk geldt ook hier het devies: verbeter de wereld, begin bij jezelf.”

EasySwitch

Het belangrijkste doel van EasySwitch is om consumenten te helpen besparen op vaste lasten zoals energie, verzekeringen en telecom. Het bedrijf bestaat sinds 2009 en is gevestigd in hartje Amsterdam. Met een team van dertig medewerkers probeert het de markt van vaste lasten transparanter te maken.

Onderwerpen: ,

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.