170119-Klimaat

Nederlanders willen dat grote bedrijven zich houden aan Parijsakkoord

Negen op tien Nederlanders vinden dat –naast overheden– ook grote bedrijven zich moeten houden aan het klimaatakkoord van Parijs. Ruim 80% vindt dat er maatregelen genomen moeten worden als bedrijven niet handelen in lijn met het akkoord. Dat concludeert Milieudefensie uit een bevraging die I&O Research in haar opdracht uitvoerde. Vorige week kondigde Milieudefensie een rechtszaak tegen Shell aan, om af te dwingen dat Shell zich gaat houden aan het Parijsakkoord.

Ruim zeven op de tien ondervraagden vinden dat grote bedrijven die te weinig doen om klimaatverandering tegen te gaan, via de rechter verantwoordelijk gehouden moeten worden om te verduurzamen. Tien procent is het daarmee oneens.

Gevraagd naar het meest vervuilende Nederlandse bedrijf, kiest meer dan de helft Shell – 47% van de ondervraagden weet niet welk bedrijf het meest vervuilend is. “Shell heeft een mond vol duurzame woorden, maar het lijkt erop dat de meeste mensen daar wel doorheen prikken,” aldus Donald Pols, directeur van Milieudefensie.

Het onderzoek laat ook zien dat 88% van de mensen die antwoord gaven vindt dat grote bedrijven die vervuilen, daarvoor moeten betalen. Pols: “Nu draaien jij en ik op voor de vervuiling van bedrijven. Dit onderzoek laat zien dat mensen willen dat juist grote bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan een duurzame en eerlijke toekomst.”

Zorgen om klimaatverandering

Bijna alle Nederlanders (95%) zijn bekend met het klimaatakkoord van Parijs. De bekendheid met de inhoud is echter lager: 28% zegt ook inhoudelijk op de hoogte te zijn. 67% weet dat het akkoord gesloten is, maar is inhoudelijk niet (goed) op de hoogte, aldus het bevragingsrapport. Uit de bevraging blijkt volgens Milieudefensie ook dat acht op de tien Nederlanders zich zorgen maakt om klimaatverandering. Eén op de drie maakt zich zelfs ‘veel zorgen’.

I&O Research voerde deze bevraging uit in december 2017. Het benaderde hiervoor 9.818 op statistisch verantwoorde basis gekozen Nederlanders. Daarvan gaven er 3.915 ook antwoord, dat is minder dan 40%. De conclusie van Milieudefensie dat acht op de tien Nederlanders zich zorgen maakt om klimaatverandering verdient dan ook flink wat nuance. Je zou net zo goed kunnen concluderen dat minstens 60% van hen er helemaal niet in is geïnteresseerd.

Trots op Philips

Een interessant luik is wel dit over het imago van de bedrijven. Op de vraag waarop Nederlanders trots zijn komen Philips (20%), Heineken (17%) en KLM (16%) het meest voor.2 Een derde is echter op geen enkel bedrijf trots. Veel Nederlanders schamen zich voor geen enkel bedrijf, maar als ze zich ergens voor schamen worden Shell (19%) en ABN Amro (7%) het vaakst genoemd.

Friesland Campina en Rabobank genieten duurzaamste reputatie

Op de vraag welk bedrijf het meest duurzaam is, moet 80% het antwoord schuldig blijven. Als er bedrijven genoemd worden zijn dat Friesland Campina (8%) en Rabobank (7%). Shell (52%) wordt het vaakst genoemd op de vraag naar het meest vervuilende bedrijf, gevolgd door AkzoNobel (23%), KLM (23%) en DSM (20%). Bijna de helft (47%) weet het niet. Ook als bedrijf dat het meeste invloed op het regeringsbeleid heeft wordt Shell (51%) het vaakst genoemd, gevolgd door Unilever (26%), KLM (19%) en ABN Amro (18%).

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.