foto: Alfen

Nederlands opslagsysteem voor testlocatie BMW in München

De Nederlandse specialist Alfen (Almere) levert een geïntegreerde energieopslagoplossing met een vermogen van 1,1 MW voor het ultrasnel opladen van elektrische wagens voor een testlocatie van BMW in München.

Het opslagsysteem telt, naast coolers, omvormers en andere in-house onderdelen van Alfen zelf, 34 BMW i3 auto-accu’s. Het voorziet in de maximale hoeveelheid stroom voor het opladen van elektrische wagens, ongeacht de capaciteit van het lokale elektriciteitsnetwerk. Een van de voordelen van BMW i-accu’s is volgens Alfen dat ze het systeem verplaatsbaar maken. Dit zorgt voor optimale flexibiliteit om het systeem in de toekomst naar andere locaties te verplaatsen waar een back-up voor het snelladen van elektrische auto’s nodig is. Dit speelt in op de toenemende uitdaging van het geconcentreerd snelladen van elektrische auto’s in relatie tot de beschikbare netwerkcapaciteit.

Alfen heeft ook een overeenkomst getekend met BMW om zich BMW i3 auto-accu’s aan te schaffen voor meerdere andere opslagprojecten, in Nederland en internationaal. “De vraag naar energie-opslag een aansluitingen op het hoogspanningsnet neemt in Nederland toe in lijn met de recente toename van de wind- en zonneparken, vooral in het noorden van het land,” aldus marketingverantwoordelijke Johan de Vries. Zo is de Alfen-aansluiting geselecteerd voor het zonnepark van de afvalverwerkingsinstllatie vanTwence in Enschede en voor dat van de voormalige zinkfabriek van Nyrstar in Budel.

Cacao zonder diesel

“Voor het klimaat nog doorslaggevender zijn misschien wel de Afrikaanse projecten. Zo is er momentele een boot onderweg naar Nigeria, met de onderdelen voor een systeem 8.000 zonnepanelen en ons opslagsysteem voor een cacaofabriek van Theobroma. Die maakt nu nog gebruik van dieselgeneratoren als energiebron. Dieselolie is niet alleen een fossiele brandstof, het transport ervan in Afrika is ook niet erg veilig of betrouwbaar. Het zonnesysteem neemt die risico’s weg, ook al blijven de generatoren ter plaatse als back-up in geval van nood.”

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.