Netbeheerder Liander erkent wel dat er een probleem is

6 maart 2017De Volkskrant meldt dat netbeheerder Liander wél erkent dat er een probleem is met de slimme meters, maar Liander zegt niet meer de kunnen achterhalen waar de ondeugdelijke meters zijn geplaatst.

Uit het bericht van de Volkskrant
‘(…) Volgens een woordvoerder van Liander, de grootste netbeheerder van Nederland, zou het probleem vooral spelen bij grote bedrijven. Maar ook consumenten met zonnepanelen of een elektrische auto lopen risico op afwijkingen.
Liander zegt nog geen idee te hebben hoe het probleem opgelost kan worden en raadt consumenten met een afwijkend verbruik zich eerst te melden bij de energieleverancier. De woordvoerder erkent dat de beheerder verantwoordelijk is voor het leveren van betrouwbare meters, maar zegt weinig te kunnen doen omdat niet bekend is waar ze staan. ‘We weten nog niet hoe het op te lossen.’ Het gaat volgens de netbeheerder om meters die zijn geplaatst tussen 2012 en 2014.
De Consumentenbond noemt het ‘absurd’ dat Liander het probleem bij gebruikers neerlegt. ‘Je kunt van een leek niet verwachten dat die aantoont dat er iets mis is’, aldus een woordvoerster. ‘Men moet actief op zoek naar meters die niet deugen en kijken hoe je eventueel gaat compenseren.’ (…)’

Bronnen
De Volkskrant, 4 maart 2017: Slimme meter maakt meetfouten (via Blendle)
Zie ook
FluxEnergie, 6 maart 2017: Digitale stroommeter kan bijna zes keer te hoog verbruik aangeven
FluxEnergie, 6 maart 2017: Netbeheer Nederland: ‘Meters werken in de praktijk wél naar behoren’
FluxEnergie. 6 maart 2017: ‘Meters van te slechte kwaliteit’
FluxEnergie, 6 maart 2017: Ondeugdelijke meters – Wat is er precies mis?

Foto: Liander
Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.