Laadpalen.

Noord-Brabant innoveert laadinfrastructuur elektrische voertuigen

De provincie Noord-Brabant, de gemeenten Breda, Tilburg en Helmond, netbeheerder Enexis en een aantal marktpartijen gaan samen 3,9 miljoen investeren in de innovatie van de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.

Om Noord-Brabant te doen “accelereren” naar 100.000 elektrische voertuigen met de bijbehorende slimme laadinfrastructuur hebben de betrokken overheden in Breda een overeenkomst ondertekend. Ze verwachten dat Eindhoven en ’s-Hertogenbosch zich binnenkort hierbij aansluiten.

Noord-Brabant heeft in Europees perspectief een koppositie in zowel het aantal elektrische auto’s als een uitgebreide en slimme infrastructuur om die auto’s te laden. Het telt al relatief veel elektrische auto’s, een van de grootste Europese autobusvloten, de productielijn voor elektrische vrachtwagens bij Daf en het Europees hoofdkantoor van Tesla. De grote steden en de provincie willen die positie verder uitbouwen om de CO2-uitstoot te verminderen en Brabant een goede economische positie geven in deze groeimarkt.

Centraal in de aanpak van de Brabantse overheden staat de koppeling tussen elektrisch vervoer en duurzaam opgewekte energie. De gemeenten en de provincie gaan met stimuleringsregelingen en campagnes de groei van elektrisch vervoer bevorderen. Voorbeelden van de stimuleringsregelingen zijn pilots met elektrische deelauto-concepten, een pilot om met marktpartijen vijftig elektrische vrachtwagens in te zetten, onderzoek naar nieuwe laad-los-plaatsen voor elektrisch goederentransport in steden en de verdere ontwikkeling van emissieloos busvervoer. De communicatiecampagnes richten zich op particuliere autorijders, leaserijders, gebruikers van deelauto’s en wagenparkbeheerders. Uit onderzoek blijkt dat er nog veel onbekend is over elektrisch rijden en er onjuiste beelden zijn over het laden, de actieradius en de totale kosten van het gebruik.

Innovatie laadinfrastructuur

De provincie stimuleert met enkele demo-projecten het laden met duurzame energie thuis en via het openbare netwerk. Met ruim veertig projecten experimenteren de gemeenten met verbeteringen in de laadinfrastructuur. Voorbeelden hiervan zijn concentraties van laadpunten in zogenaamde laadstraten of –pleinen, onderzoek naar snellaadpunten op hoofdroutes en een structurele benadering voor nieuwe laadpalen in plaats van op aanvraag. De opgedane kennis en ervaring wordt daarna ingezet in heel Noord-Brabant.

Naast de concrete projecten vindt er een breed onderzoeksprogramma plaats naar overkoepelende vraagstukken. Zo onderzoeken de partijen de juridische aspecten van laadpalen in appartementsgebouwen en de technische en de juridische beperking voor het in autobatterijen opslaan van lokaal geproduceerde duurzame energie.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.