Nul-op-de-meterwoningen met ontevreden huurders

160217 STROOMVERSNELLING nul op de meter

15 maart 2016Hogere kosten, een te lange verbouwing en minder woongenot. Dat zijn de klachten die BNR verzamelde van huurders van energiezuinige Nul-op-de-meterwoningen. Voorzitter Stroomversnelling: ‘We zitten in de pilotfase, van deze klachten leren we.’

In het project Stroomversnelling worden ruim 100.000 huurwoningen gerenoveerd, met energiebesparende maatregelen en energieopwekking, tot het netto energiegebruik nul is. Maar er zijn klachten over deze nul-op-de-meterwoningen, aldus BNR.

Uit een bericht van BNR
‘(…) Er zijn veel klachten over de installaties en het klimaat in huis. “Dit hele huis is gewoon ziek”, zegt Andrea Rose, een bewoonster van een nul-op-de-meter-woning in Nieuw Buinen. “We hebben van die warmte-terugwinningssystemen, die werken soms niet, maar je mag geen raam openzetten want dan doet de verwarming het weer niet goed. Dit huis klopt gewoon van geen kanten.” (…)’

In een eerder bericht van het Dagblad van het Noorden vertelt Rose dat de verbouwing veel langer duurde dan beloofd en dat ze 500 euro moest bijbetalen op de energierekening. Ook een andere bewoonster vreest dat ze meer moet gaan betalen aan energiekosten. Voorzitter Leen van Dijke van Stroomversnelling bestrijdt dat.

Uit het bericht van BNR
‘(…) “Wij monitoren de gegevens en wanneer u zich op een normale manier gedraagt, zoals dat voorheen ook het geval was, dan krijgt u zeker geen hogere nota; dan is het een woonlastenneutrale renovatie.” De bouwer en de corporatie draaien op voor eventuele extra kosten, zegt Van Dijke. (…)’

De klachten zijn niet nieuw. In januari klaagden huurders in Tilburg over hun nul-op-de-meterwoning. Negen op de tien deelnemers aan het project hadden er spijt van dat ze aan de energiebesparende renovatie begonnen waren.

Van Dijke wijst er in de uitzending van BNR op dat het project Stroomversnelling in de pilotfase is. Hij is daarom niet verrast door de klachten, maar stelt ze goed te kunnen gebruiken om te leren hoe de renovaties op grote schaal en snel zijn te doen. Hij verwacht het doel van 100.000 nul-op-de-meterrenovaties ruim te halen. Bovendien is de formule inmiddels ook omarmd in Groot-Brittannië en Frankrijk.

‘Behandel de bewoners als helden’
In een column op HomeMates geeft hoogleraar Sustainable Building & Development (Nyenrode Business Universiteit en Technische Universiteit Delft) Anke van Hal het advies niet alleen uit te leggen waarom bepaalde problemen ontstaan. Je moet de klagende bewoners als helden zien en in de watten leggen, stelt ze.

‘(…) Ik heb een tijdje in de VS gewoond waar ik leerde dat de ontwikkeling van een innovatie hand-in-hand gaat met een uitermate, tot op het overdrevene af, klantgerichte benadering. Bewoners die iets totaal nieuws laten uitproberen in hun woning worden daar beschouwd als de helden van de woningbouwsector. Zonder hun medewerking geen verandering. (…)
Dus hoe luidt mijn advies aan de betrokkenen bij het Tilburgse project? Zet alles op alles om je bewoners weer blij te krijgen. Zie ze als de helden die ze zijn. Hoe Amerikaans en ongebruikelijk dat in het nuchtere Nederland ook mag klinken. En wat betreft de andere NOM-projecten? Benader je bewoners actief naar aanleiding van deze berichtgeving en vraag ze met hun klachten direct naar jou te komen. Druk ze op het hart dat je alles zal doen om hun problemen op te lossen. En hoor je een klacht; grijp gelijk in. (…)’

Bronnen
BNR, 14 maart 2016: Nul op de meter, nul op het rekest
Dagblad van het Noorden, 25 januari 2016: Nul op de meter, toch hoge nota
FluxEnergie, 9 januari 2016: Nul-op-de-meter in Tilburg grote tegenvaller
HomeMates, 26 januari 2016: De kunst van het omgaan met ‘kinderziekten’
Website van Stroomversnelling

Foto: Stroomversnelling

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.