Ook bij elektrische auto’s is er CO2-uitstoot

21 maart 2017Om de CO2-emissies van elektrische auto’s goed te kunnen vergelijken met andere auto’s moet ook gekeken worden naar de ‘brandstof’ en naar het productieproces en de levensduur van de auto. De website Olino heeft de onderzoeken op een rij gezet. De conclusie: ‘Elektrische auto’s veroorzaken in alle gevallen minder CO2-uitstoot dan vergelijkbare auto’s op benzine en diesel’.

Uit het artikel van Olino
‘(…) Wanneer de CO2-uitstoot van de auto wordt berekend, wordt meestal gekeken naar de directe uitstoot. De Europese NEDC-test kijkt enkel naar de directe uitstoot en dus naar de Tank-to-Wheel (TTW) uitstoot. Dat is dan ook de reden, dat voor volledig elektrische auto’s de CO2-emissie 0 gram bedraagt. Om een eerlijke vergelijking mogelijk te maken tussen elektrische en fossiele brandstof auto’s, moet naar alle emissies worden gekeken. (…)
[Olino bekijkt in de berekening de drie meest verkochte elektrische auto’s: de Tesla model S, de Nissan Leraf 24 kWh en de Renault Zoë.]


Het verschil in uitstoot tussen grijze en groene stroom is enorm, maar zelfs met grijze stroom is de uitstoot van elektrische auto’s lager dan vergelijkbare benzine en dieselauto’s! (…)
De indirecte uitstoot van CO2 door het gebruik van auto’s is niet volledig zonder de fabricage en recycling van de auto mee te nemen in de berekening.

(…) Kijkend naar de verhouding van de bronnen voor elektriciteitsproductie in Europa, kan gesteld worden dat elektrische auto’s in Europa schoner zijn dan in Nederland.

Conclusie

In Nederland is de elektrische auto met grijze stroom duidelijk schoner dan een vergelijkbare benzineauto. Dit betekent dat de elektrische auto’s in alle gevallen minder CO2-uitstoot veroorzaken dan vergelijkbare auto’s op benzine en diesel. (…) Het gebruik van de CO2-emissiefactor voor de gemiddelde elektriciteit (355 gram CO2 per kWh) in Nederland geeft een eerlijker beeld, maar is nog steeds niet accuraat. Immers er zijn vele elektrische auto’s die voornamelijk op groene stroom rijden. (…)’

In de reacties op het artikel (uit juni 2016) staan diverse kritische kanttekeningen en vragen rond de berekeninmgswijze van Oliono.

Bronnen
Olino.org, 6 juni 2016: Hoe zit het met de CO2 uitstoot van elektrische auto’s
Foto: Nissan

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.