Ook Solar Team Eindhoven wint World Solar Challenge

Ook Solar Team Eindhoven wint World Solar Challenge

26 oktober 2015 – In de klasse ‘gezinsauto’s’ heeft het Solar Team van de TU/e ook de World Solar Challenge 2015 gewonnen. Voor de tweede keer op rij wonnen ze in deze Cruiserklasse, dit jaar net voor het Japanse team.

Het werd dus ’triple Dutch’ bij de Solar Challenge 2015 (de tweejaarlijkse race met auto’s op zonne-energie), want Delft en Twente haalden vorige week een eerste en tweede plaats in de categorie voor snelle zonneauto’s.
Het team van de Technische Universiteit Eindhoven heeft een record gevestigd. De auto van het team reed 1500 kilometer door Australië op één acculading. Dat is nog nooit eerder gelukt met een auto met twee passagiers.

Uit een bericht van de TU/e
‘(…) Met het winnen van de Cruiserklasse prolongeert het team de titel uit 2013. “Een kroon op ons werk,” zegt teammanager Tom Selten. “En ook bewijzen we met deze prestatie dat we een innovatieve en betrouwbare auto hebben gebouwd.” Het is de eerste keer dat een zonneauto tijdens de World Solar Challenge de volledige drieduizend kilometer aflegt met twee personen. De auto mocht na 1.500 kilometer één keer opladen aan het elektriciteitsnet. Dankzij de hoge gemiddelde snelheden – de Eindhovense auto legde de afstand af met gemiddeld 76 km/u – wordt er gesproken over een uitzonderlijke prestatie voor elektrisch vervoer.

Spannende strijd
Solar Team Eindhoven finishte op vrijdagochtend 23 oktober lokale tijd als tweede in Adelaide, na Japan. In tegenstelling tot Japanse team, uit Kogakuin, reden de Eindhovense studenten met twee personen en kregen daarom meer punten toegekend. Desondanks ging het Japanse team op dat moment aan de leiding met een minimale voorsprong van vijf minuten in het klassement. De bepaling van de uiteindelijke winnaar hing daarom van het juryrapport af. Eindhoven won uiteindelijk met een score van 97,77%, gevolgd door Japan (93,92%) en Bochum, in Duitsland (83,39%).

Jurering
Het laatste onderdeel van de puntentelling in de Cruiserklasse is een juryoordeel door drie onafhankelijke juryleden. De auto werd getest op aspecten als comfort, gebruiksgemak, geïntegreerde innovaties, maar ook op kofferbakruimte en fileparkeren. “Ze waren erg onder de indruk van de mogelijkheden van de auto,” aldus een trotse Tom Selten.

Het voertuig van Solar Team Eindhoven, Stella Lux, is een auto met vier zitplaatsen, een Nederlands kentekenplaat en uitgerust met diverse innovaties zoals draadloos opladen en een solar-navigatieapplicatie. De auto is zo duurzaam dat ze zelfs in Nederland gemiddeld meer energie oplevert dan verbruikt. De studenten van de TU Eindhoven zien de auto als de gezinsauto van de toekomst. Zij denken dat de zonneauto reëel is als oplossing voor mobiliteitsproblemen zoals uitstoot. (…)’

De spannende uitslag (Japan of Eindhoven?) 

Video over de Stella Lux

Bronnen
TU/e, 25 oktober 2015: Solar Team Eindhoven wint Cruiser Class World Solar Challenge
Zie ook
FluxEnergie, 22 oktober 2015: World Solar Challenge: TU Delft wint toch
Website World Solar Challenge
Website Nuon Solar Team
Website Solar Team Eindhoven
Foto: Solar Team Eindhoven

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.