Foto: goetze@bargelijk.com

Perspectieven voor waterstof als brandstof voor binnenvaart

Onderzoekers van het Duits-Nederlandse samenwerkingsproject Marigreen hebben de haalbaarheidsstudie Perspectives for the use of hydrogen as a fuel in inland navigation gepresenteerd en overhandigd aan maritiem competentiecentrum Mariko en ondernemersorganisatie FME, die hen deze studieopdracht hadden gegeven.

De studie brengt de trends en perspectieven voor het gebruik van waterstof als brandstof voor de binnenvaart werden in kaart. Ze onderstreept de fundamentele haalbaarheid op diverse gebieden voor de binnenvaart, hoewel het gebruik van waterstof voor rederijen door verschillende factoren momenteel operationeel nog niet interessant is vanwege de hoge brandstofkosten en de hoge ombouw/nieuwbouw kosten. Bovendien is waterstof momenteel nog niet toegelaten als te gebruiken brandstof.

De beoordeling is gebaseerd op analyses van de bestaande wet- en regelgeving, de (toekomstige) waterstof-infrastructuur, diverse opslagtechnologieën (dragers van waterstof) en energieomzetting in brandstofcellen en verbrandingsmotoren. Dit wordt in de studie uitgewerkt voor vier typen binnenvaartschepen: containerschip, koppelverband, veerboot en een passagiersschip (river cruiser).

Aanbevelingen

Een ander onderdeel van de studie zijn de speciale vereisten voor training in de omgang met verschillende waterstoftechnologieën, met aanbevelingen voor aanpassing van de wet- en regelgeving. Om de drempel voor het gebruik van waterstof als brandstof in de binnenvaart te overwinnen, wordt in de studie sterk aanbevolen demonstratieprojecten op te zetten die de technische en economische haalbaarheid in de praktijk aantonen. Op basis daarvan kan dan de wet- en regelgeving worden aangepast.

Het MariGreen-project wordt gefinancierd door het Interreg V A-programma Duitsland-Nederland met middelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (Efro) en nationale cofinanciering door Duitsland en Nederland.

De plechtige overhandiging van de studie vond plaats in de kantoren van de Vereniging voor Europese Binnenvaart en Waterwegen (VBW) in Duisburg. De studie is uitgevoerd in onder auspiciën van de Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule (RWTH) in Aachen, onder leiding van Sören Tinz, hoogleraar interne verbrandingsmotoren aan de RWTH. Naast deze universiteit waren er nog zeven partners bij de studie betrokken: het Development Centre for Ship Technology and Transport Systems (DST), ingenieursbureau Ingenieur-Technik, toeleverancier voor de binnenvaart Electric Ship Facilities (ESF), de Technische Universiteit Delft, de Technische Universiteit Eindhoven, de hogeschool voor toegepaste wetenschappen van Emden/Leer en de Vereniging voor Europese Binnenvaart en Waterwegen (VBW).

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.