Foto: Blue Corner.

Plotse snelle groei van aandeel volelektrische wagens in Vlaanderen

Vlaanderen telt momenteel meer dan 33.000 elektrische wagens en een zeer groot aantal elektrische motorfietsen en bromfietsen. Daarmee is milieuvriendelijke mobiliteit aan een opmars bezig, mét de laatste vier maanden een opvallend sterke groei voor het marktaandeel zuiver elektrische wagens. Dat meldt de kersverse Vlaamse energieminister Lydia Peeters (VLD).

Waar het marktaandeel ‘zuiver elektrische wagens’ van januari 2017 tot augustus 2018 gemiddeld rond 0,6% schommelde, tekent er zich sinds september 2018 een forse groei af, met een marktaandeel van 1,94% in december 2018. Een hele stap vooruit, meent Peeters. “Al is er nog een kloof te dichten met de beoogde doelstelling van 7,5% volledig elektrische wagens tegen 2020.”

Het Vlaamse marktaandeel ‘milieuvriendelijke’ wagens –met inbegrip van de plug-in hybride elektrische wagens en die op aardgas en waterstof– komt vandaag overeen met 4%. In totaal telt Vlaanderen volgens het overheidsdepartement Omgeving 42.954 ‘groene’ wagens, waarvan 7.934 volledig elektrisch, 9.644 op aardgas en 25.376 plug-in hybride. Nog tot eind 2019 kent de Vlaamse overheid ook een premie toe bij de aankoop van elektrische wagens, motorfietsen en bromfietsen. Daarnaast is er de vrijstelling van belasting op de inverkeerstelling en van de jaarlijkse verkeersbelasting.”

“Het aanbod van onder meer de autoconstructeurs zal nog moeten groeien, maar de omschakeling naar elektrische voertuigen zet zich steeds meer door,” stelt de minister. “Daarnaast zit de uitrol van de laadinfrastructuur op schema met vandaag meer dan 2.600 publieke laadpunten; tegen 2020 willen we de kaap van 5.000 ronden.”

Vlaanderen sleurt België mee

Eind 2017 voerde Zweden de top tien aan binnen de Europese Unie, met het hoogste marktaandeel elektrische voertuigen. Vooral door de Vlaamse cijfers –het Waalse aandeel is erg klein– volgde België op de tweede plaats, dankzij het succes van plug-in hybride voertuigen. Finland, Oostenrijk en Luxemburg vervolledigen de top vijf. “Daarmee doet België het algemeen gezien beter dan Nederland en Frankrijk, al scoren deze buurlanden dan weer beter voor het aandeel zuiver elektrische voertuigen,” geeft Peeters toe. “Voor 2018 zal de vergelijking er vermoedelijk anders uitzien, ook al omdat zeker in Vlaanderen de verhouding tussen volledig elektrische voertuigen en plug-in hybrides stilaan meer in balans geraakt.”

Bijna tegelijkertijd maakte Total bekend dat het op de Belgische markt Easycharging introduceert, een geïntegreerde laadoplossing voor elektrische bedrijfsvoertuigen. In september 2018 nam Total in dit kader G2mobility over, een van de belangrijkste Franse aanbieders van slimme laadoplossingen. “Met een enkele kaart kunnen werknemers hun elektrische wagen voortaan opladen aan 70.000 laadpalen in Europa, waarvan vierduizend in België, én gewone brandstof tanken als ze een hybride voertuig hebben,” vertelt Fabrice Carême, cards manager bij Total België. “Al deze uitgaven worden vervolgens in het beheersysteem van de klant samengebracht, ongeacht de toepassing of de gebruikte energie.”

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

1 reactie op “Plotse snelle groei van aandeel volelektrische wagens in Vlaanderen”

Pat Rick|11.01.19|16:50

goed om te lezen dat electrisch eindelijk aanslaat in Vlaanderen. Maar wat is de reden dat er plots meer van rijden op onze wegen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.