Schip bunkert LNG tijdens containeroverslag
In de Rotterdamse haven heeft een schip tijdens het overslaan van containers LNG, oftewel vloeibaar aardgas, gebunkerd. Volgens havenbedrijf Rotterdam zet Containerships Nord hiermee een belangrijke stap in de algemene acceptatie van LNG als brandstof voor de scheepvaart.
Het zogenaamde simultaan bunkeren reduceert het verblijf van een schip in een haven aanzienlijk. De bunkering gebeurde op de terminal van RST aan de Prins Willem Alexanderhaven te Rotterdam. De lng werd geleverd door Shell.
Simultane bunkering
Havenbedrijf Rotterdam maakte de simultane bunkering mede mogelijk. “Dit past in ons streven naar de energietransitie in de scheepvaart; van stookolie naar LNG”, aldus operationeel directeur Ronald Paul van het Havenbedrijf.
De succesvolle bunkering maakt de weg vrij voor Containerships Polar, het zusterschip van Containerships Nord. Beide schepen gaan in het vervolg simultaan LNG bunkeren in Rotterdam. Containerships is een dochter van CMA CGM. Deze Franse containerrederij werkt aan de energietransitie in de containervaart. CMA CGM heeft 20 door LNG voortbewogen schepen in de bestelling. Daartoe behoren negen 22.000 TEU schepen.
Het is inderdaad beter dan die vervuilende stookolie waar ze nu op varen.
Maar vloeibaar Aardgas heeft toch ook weer een CO2-uitstoot.
Waarom kunnen de nieuwe onderzeeërs voor de marine wel op waterstof gaan varen?
Het probleem dat wordt aangepakt is vooral de zwavel die in de stookolie zit. LPG/LNG/Aardgas zijn ontzettend zuiver vergeleken met die olie. Dit zorgt vooral voor betere luchtkwaliteit, wat vooral merkbaar is in de havens en oeverstaten