Foto: Haven Oostende

Sea Installer bevestigt Oostende in nieuwe rol

arrival_SeaInstaller_PortofOostende_3

Meteen na de aankomst van de Sea Installer in Oostende is daar gestart met het laden van de windturbines voor het Rentel-windpark in het Belgische deel van de Noordzee. De Siemens-windturbines met elk een vermogen van 7 MW lagen er al te wachten op de kade van de Rebo-terminal.

Bij elke afvaart zal het installatieschip van A2Sea de onderdelen voor twee windturbines mee op zee nemen. Het gaat om 87 meter hoge masten, 20 meter lange en 9 meter brede gondels met een gewicht van elk 400 ton en 75 meter lange wieken. De masten worden verticaal getransporteerd. De wieken steken 26 meter uit aan stuurboordzijde en 13 meter aan bakboordzijde, wat de totale breedte van het transport op 78 m brengt.

In totaal zal Rentel 42 windturbines tellen. Dit betekent dat er 21 reizen vanuit Oostende naar het Rentel-windpark en terug nodig n zijn. De gemiddelde doorlooptijd van een reis bedraagt ongeveer vier dagen.

De activiteiten voor de bouw van Rentel in de haven van Oostende gingen half februari van start, na de aankomst van de eerste onderdelen. De Sea Installer is al het zevende hefeiland dat opereert vanaf de Rebo-terminal. Elk project vraagt een specifieke aanpak en aanpassingen aan de bestaande infrastructuur. “De continuïteit van de verschillende projecten bewijst dat de haven van Oostende een flexibele partner is in de Europese offshore windmarkt,” meldt het havenbedrijf.

Van koningin tot dienstmeid

Begin twintigste eeuw gold Oostende als de ‘koningin der badsteden.’ Dat mondaine imago heeft de grootste Vlaamse kuststad inmiddels verloren aan badplaatsen in zonnigere en minder winderige klimaatzones. De voorbije jaren heeft Oostende van de wind een deugd gemaakt en werpt de stad zich almaar sterker op als servicehaven voor de offshore windparken en andere maritieme energieprojecten.

Daarmee onderscheidt Oostende zich als energiehaven van het nabije Zeebrugge, dat zich vooral opwerpt als gashub. Bijna tegelijk met de Sea Installer in Oostende kwam in Zeebrugge de Eduard Toll. Die bracht vloeibaar aardgas uit het Siberische schiereiland Yamal mee. De Eduard Toll is tegelijk ijsbreker en tanker. Zeebrugge fungeert als aardgashub voor Yamal. De Eduard Toll sloeg er deze week voor het eerst vloeibaar aardgas rechtstreeks over in een traditioneel tankschip.

Ook politiek profileert Oostende zich als energiestad, niet alleen met symbolische uitingen zoals de zonnepanelen op het dak van het stadhuis. In de vorige federale regering leverde de stad met huidig burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a) de minister van consumentenzaken, in de huidige Vlaamse regering levert ze met Bart Tommelein (VLD) de minister van energie.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.