Shell weer meest favoriete werkgever van Nederland

16 februari 2016Shell was in 2015 voor het vierde jaar op rij de meest favoriete werkgever van de Nederlandse beroepsbevolking. Shell verloor wel aan populariteit, maar de andere grote werkgevers ook, waardoor Shell nog steeds bovenaan staat. 

Uit een bericht van Intelligence Group
‘(…) Shell is de meest favoriete werkgever van Nederland in 2015. Voor het vierde jaar op rij noemde de Nederlandse beroepsbevolking Shell het vaakst, gevolgd door (Air France-)KLM en de Rabobank. Daarmee hoort Shell in het illustere rijtje van werkgevers als Philips en Rabobank die vier of meer jaar op rij tot meest favoriete werkgever werd gekozen.
Acht van de top-10 meest favoriete werkgevers verliezen wel sterk aan voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking. De grote werkgeversmerken staan onder druk, terwijl de relatieve posities maar beperkt wijzigen. Dit onderschrijft de trend dat grote organisaties aan aantrekkelijkheid verliezen ten opzichte van bijvoorbeeld start-ups, mede als gevolg van reorganisaties, reputaties die onder druk staan en de beperkte investering in recruitment marketing en employer branding. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 14.002 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking. (…)

De top-25 ziet er als volgt uit:

Schermafbeelding 2016-02-16 om 01.33.58 PM

Sterke werkgeversmerken mogelijk blijvend onder druk
Wanneer we kijken naar de spontane voorkeur (preferred employers) van de Nederlandse beroepsbevolking, zien we dat elke werkgever in de top-5 substantieel heeft ingeleverd aan populariteit. Nagenoeg alle sterke werkgeversmerken leveren in op voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking. Dat deze daling niet alleen toe te schijven is aan bijvoorbeeld reorganisaties of ongunstige berichtgeving bewijzen de groeiers Belastingdienst (+47,1%) en NS (+46,2%). Het is eerder de trend dat grote werkgevers aan populariteit verliezen die hiermee wordt onderschreven. Uit de top 10 dalen in totaal 8 employer brands aan populariteit. “Een sterk werkgeversmerk is essentieel  voor het aantrekken en verbinden van talent aan de organisatie. Ondanks employer branding hoog op de strategische agenda staat, zien we in de praktijk dat de korte termijn acties de wervingsagenda domineren in de vorm van directe werving en sourcing/hunting. Met als gevolg dat grote organisaties alleen nog maar meer moeite zullen hebben om talent aan te trekken”, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group.

Schermafbeelding 2016-02-16 om 01.34.09 PM

(…)’

Bron
Intelligence Group, 15 februari 2016: Shell voor vierde jaar op rij meest favoriete werkgever van Nederland

Foto: Shell-medewerkers in Rijswijk werken 3D seismische modellen (Shell)

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.