
Siemens bouwt tien kilometer eHighway bij luchthaven Frankfurt
Siemens lanceerde het “eHighway” concept in 2012, en testte het al in de Verenigde Staten en Zweden. Met de nieuwe opstelling test het bedrijf de inpassing op een bestaande Duitste snelweg. Het systeem wordt gebouwd als onderdeel van het gezamenlijke project “Electrified, innovative heavy freight transport on autobahns” (ELISA) van het Duitse federale Ministerie voor Milieu, Natuurbehoud, Bouw en Nucleaire Veiligheid (BMUB).
Emissievrij vrachtverkeer voor stedelijke omgeving
“De constructie van het systeem zal aantonen hoe haalbaar het is om het benodigde bovenleiding systeem in een publieke snelweg te integreren”, zegt Gerd Riegelhuth, Hoofd Transport bij Hessen Mobil dat het project managet. “Het systeem zal worden gebruikt voor daadwerkelijke transport netwerken, en de praktische mogelijkheden van klimaatneutraal vrachtvervoer in de stedelijke regio van Frankfurt aantonen.”
Volgens Siemens is het rijden op de eHighway twee keer zo efficiënt als met conventionele verbrandingsmotoren. Bovendien draagt het systeem eraan bij dat er veel minder uitlaatgassen uitgestoten worden. De benodigheden voor de eHighway zijn makkelijk in te passen in de bestaande wegeninfrastructuur, verwacht Siemens. Om gebruik van de technologie te kunnen maken, moeten vrachtwagens wel beschikken over een hybride motor met een intelligente stroomafnemer, waarmee ze over kunnen schakelen van elektra uit van de bovenkabels naar hun eigen motor, en vice versa.
Eerste publieke eHighway laadt hybride vrachtwagens op
Na eerdere testen in Californië (VS), openden de Zweedse Minister voor Infrastructuur Anna Johansson en de Minister van Energie Ibrahim Baylan afgelopen jaar ’s werelds eerste publieke eHighway op een stuk weg van twee kilometer ten noorden van Stockholm. Hier zijn twee aangepaste hybride dieselvrachtwagens van Scania getest.
Bron:
Siemens, persbericht 11 april 2017, ‘Siemens eHighway: Test drive with Federal Environment Minister Hendricks’
Foto: Siemens