Siemens bouwt tien kilometer eHighway bij luchthaven Frankfurt

Der eHighway ist eine zuverlässige und umweltschonende Alternative zum herkömmlichen Lkw-Transport. Er versorgt Lkw über eine Oberleitung mit Strom. Das sorgt nicht nur für eine Halbierung des Energieverbrauchs sondern auch für eine Verringerung der lokalen Luftverschmutzung. Im Vergleich zu Verbrennungsmotoren ist die Technologie damit doppelt so effizient. eHighway is a reliable and environmentally friendly alternative to standard truck transport that supplies trucks with power from an overhead contact line. This means that not only is energy consumption cut by half, but local air pollution is reduced too, making the technology twice as efficient as internal combustion engines.
Siemens gaat tien kilometer eHighway aanleggen op de A5 bij de luchthaven van Frankfurt. De bestaande publieke weg zal worden voorzien van elektrische bovenkabels waarmee hybride vrachtwagens hun batterij kunnen opladen tijdens het rijden. Op het moment dat ze remmen, wordt de energie teruggeleverd aan het net. Hun energieverbruik moet daarmee gehalveerd worden.

Siemens lanceerde het “eHighway” concept in 2012, en testte het al in de Verenigde Staten en Zweden. Met de nieuwe opstelling test het bedrijf de inpassing op een bestaande Duitste snelweg. Het systeem wordt gebouwd als onderdeel van het gezamenlijke project “Electrified, innovative heavy freight transport on autobahns” (ELISA) van het Duitse federale Ministerie voor Milieu, Natuurbehoud, Bouw en Nucleaire Veiligheid (BMUB).

Emissievrij vrachtverkeer voor stedelijke omgeving

“De constructie van het systeem zal aantonen hoe haalbaar het is om het benodigde bovenleiding systeem in een publieke snelweg te integreren”, zegt Gerd Riegelhuth, Hoofd Transport bij Hessen Mobil dat het project managet. “Het systeem zal worden gebruikt voor daadwerkelijke transport netwerken, en de praktische mogelijkheden van klimaatneutraal vrachtvervoer in de stedelijke regio van Frankfurt aantonen.”

Volgens Siemens is het rijden op de eHighway twee keer zo efficiënt als met conventionele verbrandingsmotoren. Bovendien draagt het systeem eraan bij dat er veel minder uitlaatgassen uitgestoten worden. De benodigheden voor de eHighway zijn makkelijk in te passen in de bestaande wegeninfrastructuur, verwacht Siemens. Om gebruik van de technologie te kunnen maken, moeten vrachtwagens wel beschikken over een hybride motor met een intelligente stroomafnemer, waarmee ze over kunnen schakelen van elektra uit van de bovenkabels naar hun eigen motor, en vice versa.

Eerste publieke eHighway laadt hybride vrachtwagens op

Na eerdere testen in Californië (VS), openden de Zweedse Minister voor Infrastructuur Anna Johansson en de Minister van Energie Ibrahim Baylan afgelopen jaar ’s werelds eerste publieke eHighway op een stuk weg van twee kilometer ten noorden van Stockholm. Hier zijn twee aangepaste hybride dieselvrachtwagens van Scania getest.

Bron:

Siemens, persbericht 11 april 2017, ‘Siemens eHighway: Test drive with Federal Environment Minister Hendricks’

Foto: Siemens

Auteur: Klaartje Jaspers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.