Foto: Natacha Persyn.

Slimste laadpaal van Vlaanderen staat in Oostende

Greenbridge slimme laadpaal.

Op de parking van het innovatie- en incubatiecentrum Greenbridge in Oostende is de volgens de initiatiefnemers slimste laadpaal in Vlaanderen in gebruik genomen. Met deze laadpaal kunnen bedrijven het steeds toenemende aandeel elektrische wagens in hun bedrijfsvloot van groene stroom voorzien in periodes waarin het opladen van de wagen mee bijdraagt aan het wegwerken van stroomoverschotten op het hoogspanningsnet van Elia.

Dit pilootproject is een samenwerking tussen laadinfrastructuurbeheerder MobilityPlus, Het Antwerps advocatenkantoor Elegis (Jan Delanote) en het West-Vlaams energiebedrijf Yuso.

Volgens Michel Verschuere, zaakvoerder van Yuso, verdient de bijkomende impact van de nood naar laadstroom door de verwachte sterke nakende stijging van het aantal elektrische voertuigen de volle aandacht: “Hoewel het laden van de geschatte 25 miljoen verkochte elektrisch aangedreven voertuigen in Europa in 2025 volgens McKinsey geen dramatische toename van het totale stroomverbruik teweegbrengen is het belangrijk op het tijdstip waarop het laden plaatsvindt wel goed te kiezen. In het ander geval dreigt de verdere toename van de nu al belangrijke ‘avondspits’ de stabiliteit van ons stroomnet in het gedrang te brengen. In België is dit vandaag een brandend actueel thema, doordat in november 2018 wellicht slechts één van de zeven kernreactoren in gebruik zal zijn.”

“Een slimme laadpaal wordt een bijkomende actor in ons toekomstig elektriciteitsmodel,” zegt Vlaams minister van energie Bart Tommelein (VLD). “Vooral op plaatsen waar auto’s langdurig geparkeerd staan, kan een slimme laadpaal een bijdrage leveren aan een stabiel elektriciteitsnet. Door pas te laden op momenten dat er een overaanbod aan elektriciteit is en de prijs dus het laagste is. Bedrijven met een grote wagenvloot, maar ook particulieren thuis kunnen er in de toekomst hun voordeel mee doen.”

Iedereen die over de vereiste laadpas beschikt kan aan deze laadpaal komen tanken. Dergelijke passen zijn voor alle bezoekers beschikbaar op het secretariaat van Greenbridge, een onderdeel van de campus van Universiteit Gent in Oostende. De achterliggende bedoeling is om het concept uit te rollen naar bedrijfsparkings waarin meerdere dergelijke palen kunnen worden geplaatst.

De bijdrage aan de netstabiliteit impliceert de facto dat een wagen lange tijd aan de paal hangt, zodat de paal de ideale laadmomenten kan kiezen, in de toekomst niet alleen in functie van de netstabiliteit (wanneer er veel stroomoverschotten zijn), maar ook van de variërende prijs van de stroom. “Laden kan dan, afhankelijk van de marktomstandigheden, iets langer duren, maar er is ook een ‘firm charge” mogelijkheid. Die kost wel iets meer per kWh, maar de wagen wordt dan gewoon ‘stom’ volgetankt,” zegt een verantwoordelijke van Greenbridge.

“Aangezien we de uitrol van dit concept vooral bij bedrijven zien hebben we daar typisch acht uur de tijd om een wagen op te laden terwijl de gemiddelde laadbeurt voor een modale Vlaming slechts enkele uren in beslag neemt (tenzij de batterij helemaal leeg is en dan nog alleen bij slechts enkele types wagens).”

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.