Stap-voor-stap steeds meer biobrandstof in diesel en benzine

Stap-voor-stap steeds meer biobrandstof in diesel en benzine

12 april 2017Het lukt de brandstofhandel stap-voor-stap steeds meer biobrandstof bij de diesel en benzine te mengen. Ze zijn het trouwens ook verplicht. De brandstofhandel moest vorig jaar  7% ‘hernieuwbaar’ halen. En dat lukte. Ieder jaar komt er iets bij. In 2020 moet het aandeel hernieuwbaar 10% zijn.

Het ophogen van het percentage hernieuwbaar mag de brandstofhandel op allerlei manieren bereiken. Dat kan ook door levering van biogas voor auto’s op gas en zelfs door stroom te leveren aan elektrische auto’s. Maar het leeuwendeel van de in 2016 verplichte 7% werd bereikt door biobrandstof bij te mengen bij diesel en benzine.  En dan met name bij diesel, vanwege een ‘bonusregeling’. Wanneer namelijk afvalproducten als afgewerkt frituurvet verwerkt worden, dan mag dat dubbel geteld worden voor het bereiken van de verplichte minimale bijmenging. Voor bio-olie geldt dat niet.

De hele verplichting (van oorsprong een Europese regeling) is administratief nogal gecompliceerd – ondanks een vereenvoudiging in 2015.
De pomphouders hebben er niet mee te maken; het wordt allemaal geregeld door de grote merken zelf en door de brandstofgroothandel.
Het systeem doet enigszins denken aan het ETS. Er is een levendige handel HBE’s (Hernieuwbare Brandstof Eenheden). Een leverancier van biogas heeft bijvoorbeeld veel van die HBE’s te koop.
De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) houdt voor heel Nederland het Register Energie voor Vervoer (REV) bij, waarin per brandstofleverancier het aandeel (al dan niet gekochte) HBE’s wordt bijgehouden.
Voor de HBE’s wordt via certificaten vastgesteld dat ze inderdaad ‘hernieuwbaar’ zijn.

Bronnen
NEa, persbericht, 11 april 2017: Leveranciers van benzine en diesel behalen 7% target hernieuwbare energie in 2016
Foto: FluxEnergie/© Paul Tolenaar

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.