Steeds meer vrachtwagens op LNG

Steeds meer vrachtwagens op LNG

20 november 2015 – Shell verwacht dat binnen 15 jaar een kwart van al het vrachtwagens op LNG zal rijden. Dat zei Dick Benschop gisteren bij de opening van het vierde Shell-LNF tankstation voor vrachtwagens.

LNG, vloeibaar aardgas, is veel schoner, stoot minder CO2 uit en de LNG-motoren zijn stiller. Shell wil in Nederland in totaal 7 LNG-stations neerzetten. Ook bouwt Shell momenteel een bunkerschip om vrachtschepen van LNG te kunnen voorzien.
De LNG-motoren zijn duurder dan dieselmotoren, maar LNG is een goedkopere brandstof.
Het gisteren officieel geopende tankstation staat op het terrein van een Albert Heijn distributiecentrum in Pijnacker. Shell en Albert Heijn werken nauw samen om het gebruik van LNG als brandstof voor zwaar transport in de bebouwde kom te vergroten.

Uit een persbericht van Shell bij de feitelijke ingebruikname (15 okrtober 2015)
‘(…) Wegtransportbedrijven maken in toenemende mate de keuze voor LNG-brandstof in plaats van de gebruikelijke diesel. Vrachtwagens die op LNG rijden zijn stiller dan vrachtwagens met dieselverbrandingsmotoren. LNG-vrachtwagens kunnen daardoor langer op de weg blijven in gebieden waar geluidsrestricties van toepassing zijn en bijvoorbeeld ook supermarkten in stedelijke gebieden in de avonduren bevoorraden. De brandstof is bovendien schoner dan diesel ten aanzien van de uitstoot van fijnstof, zwavel- en stikstofoxides en het kan een reductie opleveren van broeikasgasemissies. ‘LNG kan een goede keuze zijn voor vrachtwagen eigenaars, en er kiezen steeds meer partijen voor LNG’, zegt Lauran Wetemans, General Manager Downstream LNG bij Shell. (…) Cees van Vliet, Albert Heijn Directeur Shops & Distribution, voegt toe: ‘Onze strategie is overlast van onze activiteiten voor de mensen die naast onze supermarkten wonen te verminderen. Geluidsoverlast speelt daarbij een zeer belangrijke rol. Wij kunnen met LNG-trucks ook ‘s nachts goederen afleveren wanneer er minder verkeer is en we zodoende ook een positief effect op de verkeersveiligheid rond onze winkel kunnen hebben.’ Het nieuwe station in Pijnacker heeft een capaciteit van 70.000 liter LNG, en kan op dagbasis zo’n 200 vrachtwagens van vloeibaar aardgas voorzien. (…)
Shell heeft sinds 1 oktober 2015 toegang tot de import- en opslagcapaciteit van de Gas Access to Europe Terminal (Gate), waardoor het bedrijf haar eigen maritieme- en wegtransport LNG klanten in Noordwest Europa kan bevoorraden. Het netwerk van LNG truck tankstations wordt vanuit hier bevoorraad. (…)
Shell verwacht dat LNG een grotere rol gaat spelen in de toekomstige mix aan transportbrandstoffen, zoals dat ook tot uitdrukking komt in de Brandstofvisie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de EU Clean Power for Transport Directive. Vloeibaar aardgas is onder meer bruikbaar als schone brandstof voor zwaar wegtransport, de scheepvaartsector en goederentransport over het spoor. (…)’

 

 

Bronnen
De Telegraaf, 20 november 2015: Vloeibaar gas voor transportsector (via Blendle)
Shell, 15 oktober 2015: Shell en Albert Heijn sluiten samenwerkingsverband om LNG-gebruik door trucks te vergroten
Foto’s: Shell

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.