Studenten TU Delft bouwen nog zuiniger waterstofauto

17 maart 20175000 kilometer rijden met het equivalent van slechts één liter benzine. Studenten van de TU Delft bouwen aan een nog zuiniger waterstofauto voor deelname aan de Shell Eco-marathon in mei.

In 2015 wonnen de studenten van de TU Delft de marathonrace ook al, met een voorloper van de nieuwe auto. In 2015 reed de waterstofauto Ecorunner V 3653 kilometer op dat equivalent van 1 liter benzine.
Nu hopen ze met een geheel nieuwe auto, de Ecorunner VII, 5000 kilometer te halen. De race gaat om afstand, niet om snelheid.

‘Waterstof een veilige energiebron’
Scientias bericht over de voorbereiding
‘(…) Het gaat de studenten niet alleen om het winnen van de Eco-marathon. Ze hebben ook een boodschap. “We willen laten zien dat waterstof een veilige energiebron is. Veel mensen denken bij waterstof aan explosiegevaar, maar als ze zien dat zelfs studenten ermee werken, verandert dat misschien.” Want hoewel veel mensen wel inzien dat fossiele brandstoffen hun beste tijd hebben gehad en waterstof een mooi alternatief lijkt, lukt het de waterstofauto maar niet om voet aan de grond te krijgen. Zonde, vindt Paul Hulsman [van het Ecorunner Team Delft]. “Wij zijn ervan overtuigd dat waterstof een goede oplossing is, onder meer omdat een kleine hoeveelheid waterstof heel veel energie kan dragen.”

Een glimp van de buitenkant van de nieuwe auto

Dat de waterstofauto het toch nog altijd verliest van de elektrische auto is volgens Hulsman goed te verklaren. “Er moet heel veel voor de waterstofauto geregeld worden.” We vinden het vanzelfsprekend dat we elke dertig of vijftig kilometer een tankstation tegenkomen waar we onze benzine- of dieselauto’s vol kunnen gooien. En toen de elektrische auto aan een opmars begon, was het vrij gemakkelijk om bij die tankstations een laadpuntje te maken. Elektriciteit was er immers reeds voorhanden. Anders is dat voor waterstofauto’s. “Daar moet nog een heel netwerk voor worden gemaakt.” En zonder de benodigde infrastructuur lijkt de waterstofauto op korte termijn geen toekomst gegund. Jammer, vindt Hulsman, want “de technologie is rijp.” Wat nu nodig is, is een cultuuromslag. “Zowel de autofabrikanten als de politiek en de consument moeten er de waarde van in gaan zien.” Het futuristisch uitziende autootje van het team van Hulsman kan daar wellicht een rol in spelen. Want hoe kun je de potentie van de waterstofauto nu beter in de kijker spelen dan een recordbrekende 5000 kilometer af te leggen op de equivalent van 1 liter benzine? (…)’

Bronnen
Scientias, 11 maart 2017: Studenten komen met extreem zuinige waterstofauto
Website Shell Eco Marathon
Foto boven: TU Delft wint in 2015 (foto Shell)

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.