Supersnel vliegen met kernfusiereactor aan boord

25 juli 2016De Spaanse ontwerper Oscar Viñals heeft een futuristisch plan voor een supersonisch elektrisch passagiersvliegtuig: de Flash Falcon. De stroom komt van een kernfusiereactor aan boord.

Ontwerper Oscar Viñals op zijn website (Behance)
‘(…) I believe that in a very near future Supersonic flights will return, but with the most significant technology and advances of the 21st century. This is my personal view about how those airplanes will be…
Upcoming technoloy and theoretical advances
The “FF” Flash Falcon design is based in a deep study of today’s and upcoming technologies and future theoretical advances. (…)  This airplane would belong to an hypothetical generation that would be equipped with a technology based on Fusion Energy (the future green energy), which today can only be found under development, but in the next fifteen years it could become a feasible reality, capable to generate great amounts of Electric Energy without the use of “contaminant” materials. That’s the principal power Energy of this airplane concept and is thought to become real around 2030’s. (…)’

160725-KernfusieVliegtuig2.jpgUit een bericht van het Nederlands Dagblad
‘(…) Bij kernfusie komt er geen dodelijke straling vrij en wordt evenmin hoog radioactief afval geproduceerd, zoals bij de tot nu toe gebruikte kernsplitsing wel het geval is. In het concept van Viñals is de kernfusiereactor in het achterste deel van het vliegtuig ingebouwd in een ‘onverwoestbare’ capsule. De uiteindelijke aandrijving vindt plaats door zes grote elektrische ‘compressiemotoren’, die het toestel niet alleen vrijwel verticaal kunnen laten opstijgen en landen, maar het op achttien kilometer hoogte ook een snelheid geven van ruim Mach 3, ofwel drie keer de snelheid van het geluid (ruim drieduizend kilometer per uur). Daarmee zou de Flash Falcon nog duizend kilometer per uur sneller vliegen dan de Concorde deed. (…)

Kernfusie nog steeds geen haalbaar concept
Kernfusie, de energiebron waar Viñals zijn toestel op heeft gebaseerd, is nog steeds geen haalbaar concept, maar Viñals verwacht binnen vijf tot zeven jaar een doorbraak in een van de lopende projecten, als de internationale ITER-testreactor in Frankrijk, de Tokamak in Groot-Brittannië en de Wendelstein in Duitsland. ‘De uitdaging zal zijn, dan een kleine en lichte reactor te bouwen’, zegt Simon Weeks van het Aerospace Technology Institute in Londen tegen BBC Future. (…)
De Flash Falcon heeft een capaciteit van 250 passagiers, tweemaal die van de Concorde en met meer individueel comfort. (…)’

Bronnen
Nederlands Dagblad, 23 juli 2016: Supersnel vliegen op schone atoomkracht (via Blendle)
Website Behance

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.