Tarieven landelijk gastransport dalen 3%

Tarieven landelijk gastransport dalen 3%

18 december 2015 – De transporttarieven van de landelijk netbeheerder GTS (Gasunie Transport Services) dalen in 2016 met gemiddeld 3% ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit het tarievenbesluit 2016 zoals vandaag door de Nederlandse toezichthouder ACM (Autoriteit Consument en Markt) gepubliceerd. 

Uit het persbericht van de Autoriteit Consument & Markt
‘(…) De tarieven van GTS dalen in 2016 gemiddeld met zo’n 3 procent, zo heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. De inkomsten van GTS dalen hierdoor met 35 miljoen euro, naar totaal  1.092 miljoen euro. GTS is de netbeheerder van het landelijke gastransportnetwerk. ACM stelt de tarieven vast omdat GTS geen concurrenten heeft en een redelijke prijs moet rekenen aan de afnemers van de diensten van GTS.

Toevoeging stikstof verhoogt tarief
GTS krijgt via de tarieven een vergoeding voor de investeringen in het gasnetwerk. Zo werd geïnvesteerd in een nieuwe leiding in Zeeland en de uitbreiding van een mengstation in Noord-Holland voor het bijmengen van stikstof. De investering in het mengstation is nodig om buitenlands gas geschikt te maken voor de Nederlandse huishoudens. Het gas dat consumenten gebruiken voor hun CV en gasfornuis is laagcalorisch, net als het gas dat uit het veld in Groningen komt. Het gas uit het buitenland is hoogcalorisch. Door daar stikstof aan toe te voegen wordt het geschikt gemaakt voor huishoudelijk gebruik. De investeringen in het mengstation voor stikstof kosten geld en GTS krijgt die kosten vergoed via de tarieven die consumenten en bedrijven betalen.

Doelmatiger werken verlaagt tarief
Henk Don, bestuurder ACM: “De tarieven voor gas gaan omlaag, ondanks de vergoeding voor alle kapitaalkosten van GTS. In totaal mag GTS in 2016 zo’n 35 miljoen euro minder verdienen. Die daling is het gevolg van een efficiëntiekorting die wordt doorgevoerd. ACMvindt namelijk dat GTS doelmatiger kan gaan werken.”

Effect voor consumenten
De transportkosten van GTS worden niet rechtstreeks bij consumenten en bedrijven in rekening gebracht. ACM verwacht wel dat de effecten van de nieuwe tarieven via de gasleveranciers worden doorberekend. (…)’

Uit een persbericht van GTS
‘(…) De daling is het gevolg van een aantal effecten. Zo leiden de omzetnacalculatie over 2014 en de lagere verwachte verkopen voor 2016 tot een opwaarts effect op de tarieven, waarbij de verwachte daling van de verlopen vooral wordt veroorzaakt door een afname van de binnenlandse productie en van de export.
Een neerwaarts effect treedt op door toepassing van de efficiëntie korting (oftewel de X-factor). Daarnaast heeft door een besluit van de ACM een verschuiving van kosten plaatsgevonden van de taak transport naar de taak bestaande aansluiting. De verschuiving heeft een neerwaarts effect op de tarieven van transport en een sterk opwaarts effect op de tarieven van de bestaande aansluiting. (…)’

 

Bronnen
ACM, 18 december 2015: Tarieven GTS dalen met 35 miljoen euro
ACM, 18 december 2015: Tarievenbesluit GTS 2016
Gasunie Transport Services (GTS), 18 december 2015: Transporttarieven GTS dalen in 2016
Foto: Gasunie Transport Services

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.