Thuisbatterij moet energienetwerk ontlasten

Door het aanleggen van netwerken van accu’s die huishoudens een aantal dagen van energie kunnen voorzien, maak je het mogelijk dat de zelfopgewekte energie van particulieren beter verdeeld kan worden. Dat voorkomt dat het energienetwerk onnodig verzwaard moet worden, en kan extra voordeel opleveren voor eigenaars van zonnepanelen en batterijen. Het maakt daarbij niet uit of die batterijen nu wielen hebben, of aan de muur hangen. 

Zon- en windenergie zijn duurzaam, maar wisselvallig. Om de pieken en dalen in het aanbod op te kunnen vangen, moet het energienetwerk worden verzwaard, tenzij de energie uit de pieken opgeslagen kan worden om tijdens de dalen afgeroomd te worden. Dat kan door het aanleggen door superbatterijen als waterstofcentrales en mierenzuurinstallaties, maar ook door het aanleggen van netwerken van accu’s die huishoudens een aantal dagen van energie kunnen voorzien.

….

Ongrid, off-grid of hybride

Momenteel wordt de meeste energie van zonnepanelen teruggeleverd aan het net. Dat kan ook anders, ontdekten inwoners van de Utrechtse wijk Lombok al snel: zij sloegen de energie van hun zonnepanelen op in de accu’s van hun elektrische auto’s en deelden die met de buren. In 2015 zetten zij de eerste laadpaal neer die de opslag zonne-energie mogelijk maakte via alle elektrische auto’s. Door de batterijen van hun elektrische auto’s gezamenlijk in te zetten, kan de zonne-energie die ze produceren worden opgeslagen voor later gebruik.

Aanbieders als LG, Nissan, Mercedes, BMW en Tesla willen het mogelijk maken dat mensen niet alleen energie in de accu van hun auto kunnen opslaan, maar ook in hun huis. Door een paar duizend euro in een thuisbatterij te investeren, kunnen huishoudens altijd gebruik maken van de energie die ze zelf produceerden, of van het aantrekkelijke nachttarief. Door die opgeslagen energie op duurdere momenten weer te verkopen, kan een huishouden – in theorie – winst maken op de energie die het zelf produceert, of in ieder geval kosten besparen doordat het geen dure (dag)stroom van het net hoeft af te nemen.

….

….

Virtuele energiecentrale

Om de energie goed te kunnen verdelen en verhandelen, wordt momenteel door verschillende partijen aan oplossingen gewerkt. Naast de slimme laadpaal in Lombok, zijn bijvoorbeeld verschillende onderzoekscentra, ICT-en energiebedrijven bezig met het testen van zogenaamde Vehicle2Grid-systemen (V2G), waarbij de thuis opgeslagen energie op tal van andere plekken ingezet kan worden. Zo zijn Alliander, Energieleverancier Greenspread en ICT-ontwikkelaar EXE een pilot gestart waarbij wijkbewoners hun duurzame energie uit hun zonnepanelen gezamenlijk kunnen verhandelen. Momenteel moeten huishoudens belasting betalen over de verkochte stroom. Door een virtuele energiecentrale op te starten, worden gekeken hoe bewoners zo veel mogelijk van hun zonnepanelen en batterij kunnen profiteren.

….

Bronnen:

InstallatieProfs, 12 juli 2017, ‘Alliander start pilot met energieopslag in thuisbatterij’

Business Insider, 18 mei 2017, ’10 home batteries that rival Tesla’s Powerwall 2′

LomboXnet, 9 juni 2015, ‘Wereldprimeur in Utrecht’

Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Techniek, Vehicle2Grid

….

Foto: Powerwall (Tesla)

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.