(foto: Tennet)

Transformatoren onderzeese Cobra-kabel aangekomen in Eemshaven

De transformatoren voor de onderzeese hoogspanningskabel Cobracable zijn aangekomen op de bouwplaats in Eemshaven. Het transport vanuit de Siemensfabriek in Neurenberg gebeurde in drie fasen: eerst op een oplegger, dan op een schip en daarna weer op een oplegger,

Cobracable is een een 325 kilometer lange kabelverbinding met een capaciteit van circa 700 MW tussen Eemshaven en het Deense Endrup. De verbinding wordt uitgevoerd als een hoogspanningsgelijkstroomkabel (High Voltage Direct Current, HVDC) omdat er gelijkstroom weinig verliezen veroorzaakt bij elektriciteitstransport over lange afstanden. Twee convertorstations op land, één in Nederland en één in Denemarken, zijn nodig om de kabel aan te kunnen sluiten op het Nederlandse, respectievelijk Deense transportnet. De kabel moet in de tweede helft van 2019 in bedrijf zijn.

De converterstations zullen de elektriciteit, naargelang de transportrichting, omzetten van gelijkstroom naar wisselstroom en vice versa. De transformator past er vervolgens de wisselspanning van de converter aan wordt aan de spanning van het Nederlandse net (380 kV) aan, zodat de stroom die over de Cobra-kabel kan worden getransporteerd probleemloos kan worden aangesloten op de hoogspanningsnetten in Denemarken (400 kV) en in Nederland (380 kV).

Duurzaamheid en leveringszekerheid

Cobracable speelt een belangrijke rol in de verwezenlijking van een duurzame, internationale elektriciteitsmarkt. Nederland en Denemarken kunnen met de kabel groene stroom uitwisselen op een eenvoudige, veilige en milieuvriendelijke wijze. Zo kan Nederland bijvoorbeeld meer duurzame windenergie importeren uit Denemarken. Op momenten dat er weinig wind is in Denemarken, kan de kabel de leveringszekerheid van elektriciteit in Denemarken vergroten.

Siemens is als leverancier van de elektrische installatie tevens verantwoordelijk voor de plaatsing daarvan in de converterstations in Nederland en Denemarken. In Nederland neemt Siemens daarnaast ook het civiele gedeelte van het converterstation voor zijn rekening. De Nederlandse transportnetbeheerder Tennet legt de onderzeese kabel aan.

In 2008 realiseerde Tennet ook al de Norned-kabel tussen Nederland en Noorwegen (capaciteit: 700 MW, lengte: 580 km) en in 2011 de BritNed-kabel tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk (capaciteit: 1.000 MW, lengte: 260 km). Daarnaast legt Tennet Nordlink aan. Deze onderzeese kabel tussen Duitsland en Noorwegen krijgt een capaciteit van 1.400 MW en zal naar verwachting in 2020 gereed zijn.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.