O. Nordsieck (Einverständnis des Fotografen zur Veröffentlichung unter GNU-Lizenz liegt per E-Mail vor) - Fotografiert von O. Nordsieck IVECO Stralis AS430 Containersattelzug CC 3.0 SA

Truckfabrikanten: ‘Dieseltruck nog jaren onaantastbaar’

O. Nordsieck (Einverständnis des Fotografen zur Veröffentlichung unter GNU-Lizenz liegt per E-Mail vor) - Fotografiert von O. Nordsieck IVECO Stralis AS430 Containersattelzug CC 3.0 SA

De stadsdistributie zal snel elektrificeren, maar vrachtwagens rijden nog jaren op diesel. Dat is de visie van veel truckfabrikanten, blijkt uit een rondgang van Nieuwsblad Transport. Vooral voor het vervoer over grote afstanden zien zij nog geen reëel alternatief.

De rondgang betrof de zes grootste truckfabrikanten van ons land, DAF, Scania, Daimler, Volvo/Renault, MAN en Iveco. Zij hadden samen in 2017 een marktaandeel van bijna 94% in de nieuwverkopen. Vrijwel allemaal hebben ze voertuigen die, al dan niet gedeeltelijk, op alternatieve brandstoffen kunnen rijden en min of meer per direct leverbaar zijn.

Gasvarianten

Daarbij gaat het onder andere om voertuigen die rijden op diverse gasvarianten, zoals cng, lng en gtl (gas-to-liquids, een dieselvervanger op basis van aardgas). Ook voertuigen op biobrandstoffen zijn bij diverse fabrikanten beschikbaar, evenals semi-elektrische varianten. Alleen het meest populaire truckmerk in ons land, DAF, focust vooral op diesel.

‘Op dit moment is de dieseltruck nog altijd onverslaanbaar op het vlak van onder meer efficiëntie, betrouwbaarheid, duurzaamheid, aanschafprijs, restwaarde en gebruiksgemak’, aldus een woordvoerder van het bedrijf. ‘Bovendien is de infrastructuur van tankstations voor diesel extreem fijnmazig, in tegenstelling tot die voor alternatieve brandstoffen.’

‘Dure niche’

‘Verder is de uitstoot van onze jongste generatie dieseltrucks zó extreem laag, dat ze ook op dat gebied kunnen wedijveren met bijvoorbeeld vrachtwagens op gas. Voertuigen op alternatieve brandstoffen zijn een dure niche. Als dat verandert, zijn we klaar om met die veranderingen mee te veren.’

Concurrent Scania heeft een ander pad gekozen. De Volkswagen-dochter meldt dat zijn voertuigen ook kunnen rijden op hvo, wat staat voor hydrotreated vegetable oil, een synthetische diesel op basis van afvalproducten, bijvoorbeeld afgewerkt frituurvet of houtpulp. Deze brandstof is schoner dan zijn fossiele tegenhanger, maar niet geheel uitstootvrij. ‘Daarnaast kunnen alle motoren overweg met biodiesel in elke blend, van 1 tot en met 100%’, aldus het Zweedse bedrijf. Ook heeft Scania diverse voertuigen die op lng of cng rijden en zijn er semi-elektrische varianten voor stadsdistributie.

Stadsdistributie

Voor dit laatste segment zijn de meeste fabrikanten het wel met elkaar eens: dat wordt uiteindelijk allemaal elektrisch. Door de beperkte afstanden is rijden op stroom prima haalbaar op termijn. Bovendien is elektrisch rijden veel stiller dan rijden op fossiele brandstoffen. Met name omwonenden van bijvoorbeeld supermarkten, die ’s morgens vroeg bevoorraad worden, zullen dat erg prettig vinden.

Zo brengt Daimler, moederbedrijf van onder andere Mercedes-Benz, nog dit voorjaar een 100% elektrische plug-in truck op de markt, de Fuso eCanter. ‘Deze zal worden gebruikt voor distributie in een stedelijke omgeving’, aldus een woordvoerder van de Duitse fabrikant. ‘Tevens moet volgens planning in 2020 een Mercedes-vrachtwagen op de markt komen die uitsluitend op stroom rijdt.’

Lange afstandsvervoer

Verduurzamen van het lange afstandsvervoer gaat echter een stuk moeizamer, is de gedachte. Manieren om uitstoot te verminderen zijn er weliswaar volop, maar volledig uitstootvrij rijden is nog ver weg. Momenteel zijn batterij-elektrisch en waterstof de enige zero-emissie oplossingen. Onder truckfabrikanten is sowieso twijfel of volledige uitstootreductie wel haalbaar is voor lange afstanden. Zo denkt bijvoorbeeld MAN vooral aan een combinatie van elektrisch met hvo.

Branchegenoot DAF, dat afgelopen jaar de meeste vrachtwagens verkocht in Nederland, zet ook vraagtekens bij uitstootvrij transport over lange afstanden. ‘Met de huidige stand van de techniek is het de vraag in hoeverre zero-emissie voor het middelzware en zware transport over lange afstanden een realistisch doel is’, aldus een woordvoerder.

Batterijen

‘Elektrisch van Amsterdam naar Rome rijden is op dit moment uitgesloten. Er zijn forse uitdagingen die eerst moeten worden overwonnen. Dan hebben we het onder meer over de actieradius, niet alleen in kilometers maar ook qua stabiliteit bij extreme weersomstandigheden en bij intensief gebruik. Daarnaast zijn het gewicht en de omvang van de batterijen, de infrastructuur voor het opladen, de kosten van zowel de techniek als de batterijen én de duurzaamheid – batterijen hebben een beperkte levensduur – belangrijke hobbels die nog moeten worden overwonnen.’

DAF ziet waterstof als een veelbelovend alternatief. ‘Maar de techniek is nog erg volumineus en bijzonder prijzig. Bovendien ontbreekt de infrastructuur voor het tanken in grote delen van Europa volledig en is de betrouwbaarheid over een lange periode nog niet bewezen.’

Hybride voertuigen

In de tussentijd ziet de marktleider kansen voor hybride voertuigen, die op de snelweg op diesel rijden maar kunnen overschakelen op elektriciteit als ze de stad in rijden. Daarbij kan de stroom zowel via de stekker komen als intern in het voertuig worden gegenereerd.

Ook voor Daimler is stekker-elektrisch de meeste levensvatbare zero-emissie-optie voor de lange termijn. Daar wordt momenteel ook in geïnvesteerd. Over die andere uitstootvrije optie, waterstof, hebben de Duitsers veel twijfel. ‘We hebben de techniek in huis, maar we produceren pas een truck als de markt erom vraagt. En die vraag blijft op dit moment achter.’

Gebrek aan waterstofvulpunten

Niet verwonderlijk als je beseft dat in Nederland het aantal vulpunten voor waterstof op de vingers van één hand te tellen is. Veel tankstation-uitbaters zijn huiverig om ermee aan de slag te gaan, omdat er zo’n 1,5 miljoen euro aan investeringen mee gemoeid zijn. Dit in tegenstelling tot snellaadpalen voor elektrische voertuigen, waarmee je voor enkele tienduizenden euro’s al klaar bent.

Wel zijn in Duitsland plannen om uiterlijk in 2023 een landelijke dekkend netwerk van zo’n vierhonderd waterstofstations te hebben gerealiseerd. Initiatiefnemers zijn onder meer Daimler, de Duitse overheid en energieconcerns Shell en Total. Inmiddels zijn enkele tientallen vulpunten gerealiseerd. Zover is het in Nederland nog lang niet. Plannen voor nieuwe waterstofstations zijn er wel, maar tot veel nieuwe locaties heeft dit in de afgelopen jaren niet geleid.

Onderrussen investeren autofabrikanten volop in het vergroten van de actieradius van batterij-elektrische voertuigen en verbetert de laadinfrastructuur steeds meer. Hoewel op dit moment waterstof een grotere actieradius heeft en sneller te tanken is, lijkt het ‘stekkeren’ de beste papieren te hebben om uiteindelijk als winnaar uit de strijd te komen.

Lees ook:

Foto: O. Nordsieck IVECO Stralis AS430 Containersattelzug CC 3.0 SA

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.