foto Umicore

Umicore-research in Olen, batterijenfabriek in Polen

Umicore - An aerial view of the Umicore Olen site

Materiaaltechnologie- en recyclagegroep Umicore heeft het Poolse Nysa geselecteerd als locatie voor zijn Europese productie van kathodematerialen voor de Europese markt voor elektrische wagens. De fabriek moet tegen einde 2020 operationeel zijn en zal in haar eerste fase tot vierhonderd banen scheppen.

Dat is een serieuze tegenslag voor Antwerpen, dat de fabriek liever langs de Schelde dan langs de Neisse zag staan. In zijn officiële verantwoording voor de Poolse keuze maakt Umicore geen melding van de enorme loonverschillen of van de hogere lokale elektriciteitsprijs. In Vlaanderen liggen de uurlonen in de industrie meer dan vier keer hoger dan in Polen. Het bedrijf argumenteert wel dat Nysa, in het industriële zuidwesten van Polen, in de buurt ligt van Umicores Europese klanten. “In die regio is de Europese industrie voor li-ion batterijen zich aan het ontwikkelen en er is toegang tot goed opgeleid technisch personeel en tot koolstofarme elektriciteit,” stelt woordvoerster Marjolein Scheers.

“De plaatselijke autoriteiten en Umicore willen een langdurige, voor beide partijen voordelige relatie ontwikkelen en zo een stabiele omgeving creëren voor de eerste grote Europese fabriek voor kathodematerialen,” luidt het. In het nadeel van Antwerpen speelden ook de almaar verder toenemende mobiliteitsproblemen. Dat er minder goed opgeleid technisch personeel technisch personeel te vinden zou zijn dan in een kleine stad in Polen klinkt vreemd, maar wordt bevestigd vanuit vakbondsmiddens.

In Gent lijkt dit geen probleem. Want Volvo Car gaat er de batterijen van de elektrische XC40 assembleren. Om de hiervoor noodzakelijke uitbreiding te realiseren mag de Zweeds-Chinese autobouwer 8 hectare havengrond aan het Mercatordok overnemen van buur Honda. Volvo Car gaat er batterijcellen van andere fabrikanten –waarvoor Umicore overigens de legeringen levert– samenvoegen en omvormen tot complete ‘battery packs’ op maat van de specifieke modellen. Audi doet al iets soortgelijk in Brussel.

Processen en producten verbeteren

Umicore heeft ook beslist om een nieuw ‘Proces Competentie Centrum’ te bouwen in zijn bestaande vestiging in Olen (België), waar het al aan onderzoek en ontwikkeling doet. Umicore wil hiermee zijn producten verbeteren en zijn processen energie-efficiënter maken. Ook deze investering zal naar verwachting eind 2019 worden opgeleverd, met banen voor een twintigtal onderzoekers.

“Beide beslissingen zullen enorm bijdragen aan het initiatief van de Europese Unie voor de bevordering van een toonaangevende industrie van herlaadbare batterijen, met een duurzame toeleveringsketen,” onderstreept Marc Grynberg, CEO van Umicore.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.