Bus opladen Utrecht U-OV Joulz 2

Utrecht verduurzaamt verder met 55 elektrische bussen

Vervoerder Qbuzz gaat eind dit jaar 55 dieselbussen vervangen door elektrische bussen. Het is onderdeel van de vernieuwing van de busvloot van in totaal 125 bussen. Deze bussen gaan rijden op drie lijnen in de stad en in de streekdienst rondom Utrecht. Het resterende materiaal wordt vervangen door 15 nieuwe dieselbussen en gemoderniseerde voertuigen.

Met de introductie van de nieuwe e-bussen gaat U-OV elektrisch rijden op de drukke stadslijnen 3, 7 en 8. De bussen worden op de eindpunten van de lijn opgeladen met snelladers. In totaal rijdt de vervoerder dan elektrisch op vijf buslijnen in de stad.

Twintig andere bussen zullen worden opgenomen in de streekdienst rondom de stad Utrecht. De bussen rijden gedurende de dag op meerdere lijnen, vooral in de ochtend- en avondspits. Het laden kan op de stallingen van U-OV in Nieuwegein en Zeist. Alle 55 elektrische voertuigen worden eerst uitgebreid getest.

Vervanging

In september 2017 startte Qbuzz in Utrecht met de inzet van tien elektrische bussen. De vervoerder wilde daarmee kennis en ervaring opdoen met elektrisch rijden en dit gebruiken voor het besluit om in totaal nog 142 elektrische bussen aan te schaffen. De betrouwbaarheid van die bussen, de mogelijkheid om laadpalen te plaatsen en de financiën zouden bepalen of er meer elektrische bussen zouden worden aangeschaft, zei toenmalige gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof.

Circa anderhalf jaar geleden behoorde het dus nog tot de mogelijkheden om alle dieselbussen voor de meer duurzame variant te vervangen, maar nu is besloten om slechts een deel van de busvloot die aan vervanging toe is te elektrificeren. Wel blijft het doel van volledig elektrisch busvervoer in 2028 in stand.

Problemen

De inzet van de eerste tien elektrische bussen in Utrecht verliep niet bepaald zonder problemen. Na een aantal maanden bleek nog steeds dat er regelmatig dieselbussen moesten worden ingezet. Vooral in het begin werd duidelijk dat de accu soms onverwacht leegliep en dat de verwarming meer van de accu vergde dan vooraf ingeschat. De directeur van U-OV zei daarop dat zijn verwachting dat een elektrische bus één op één een dieselbus kon vervangen iets te optimistisch was.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Utrecht verduurzaamt verder met 55 elektrische bussen”

Pat Rick|20.02.19|11:42

Blijft Utrecht vasthouden aan Ebusco, ondanks de geconstateerde problemen? Misschien is een betrouwbaarder merk beter/goedkoper?

Jilles v d Veen|23.02.19|11:46

Waarom geen hybride bus zelf opladen met een waterstof motor waarom niet de waterstof versie geprobeerd, i Californië is men daar al lang en breed mee bezig, op d3ze wijze kun je ook 8n de w8nter de bus opwarmen en rijden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.