Foto: Iveco

Van Londen naar Madrid op één tanklading lng

The IVECO Stralis NP 460hp travelled 1,728km by road from London to Madrid, on a single fill of LNG – demonstrating the suitability of natural gas-powered vehicles for domestic and European road transport.

Een Stralis NP 460pk-truck heeft op het traject Londen-Madrid de grootste afstand ooit over de weg afgelegd met één enkele tankbeurt met vloeibaar aardgas. Daarmee wou vrachtwagenbouwer Iveco de geschiktheid van voertuigen op aardgas voor binnenlands en Europees wegtransport te demonstreren.

Op weg van Londen trok de Stralis NP 4×2-trekker een drieassige oplegger met een gewicht van 30 ton. Na een korte overtocht met de veerboot van Dover naar Calais, vervolgde hij zijn 1.728 km lange weg zonder bij te tanken. Daarmee overschreed hij het officiële bestaande recordbereik van 1.600 km en zette hij een nieuw afstandsrecord neer. Volgens Iveco komt dit neer op een brandstofkostenbesparing van circa 225 euro “oftewel 40%” tegenover Diesel.

“Vorig jaar voltooiden we de reis van John O’Groats in het uiterste noordoosten van Schoteland naar Land’s End in het uiterste zuidwesten van Engeland op een enkele tankbeurt in een 400 hp Stralis NP, maar deze keer wilden we de lat nog hoger leggen,” verklaart Martin Flach, directeur alternatieve brandstoffen van Iveco. “We hebben de tank bijgevuld voor we Londen verlieten. De eerstvolgende tankbeurt vond plaats in Madrid, twee en een halve dag later.”

Ondanks het zware verkeer aan de Engelse kant van het Kanaal, de sterke wind in Frankrijk en het heuvelachtige Spaanse deel van de route, noteerde de Stralis NP een gemiddeld brandstofverbruik van 22,6 kg per 100 km.

Pionier

Iveco keek in 1991 als eerste producent van bedrijfsvoertuigen naar het potentieel van aardgas. Vandaag maakt het zowel trucks als bestelwagens en autobussen aangedreven door aardgas. Momenteel zijn er meer dan 25.000 Iveco-voertuigen op gas in gebruik. Wereldwijd telt het bedrijf bijna 21.000 medewerkers.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.