Varen met ‘energieschip’ scheelt 20% brandstof

Varen met 'energieschip' scheelt 20% brandstof

28 september 2015 – TNO werkt samen met innovatieve scheepseigenaren aan een project ‘Energyship’: energiebesparing door monitoring en beter datagebruik. Dat kan nu al 20% brandstof schelen. ‘Een revolutionaire besparing!’

TNO verwacht veel van het project en zoekt daarom meer deelnemers (‘enthousiaste, innovatieve maritieme bedrijven’)

Uit een bericht van TNO
‘(…) Schepen die efficiënt omgaan met brandstof zijn van groot belang voor een concurrerende maritieme industrie. Om deze efficiëntie te bereiken, moeten we goed begrijpen hoe brandstof in een schip gebruikt wordt en hoe we het verbruik kunnen beïnvloeden. Het Joint Industry Project EnergyShip zoekt innovatieve scheepseigenaren en hun toeleveranciers, die samen met TNO een grote stap willen zetten in het verbeteren van de energie-efficiëntie van schepen, gebruikmakend van monitoring en Big Data. In juli 2015 is de Europese Measurement Reporting Verification (MRV) –systeem van kracht geworden. Grotere schepen moeten vanaf 2018 hun CO2 emissies rapporteren als ze van, naar of tussen Europese havens varen. Scheepseigenaren kunnen zelf kiezen welke methode ze gebruiken, die door een derde partij getoetst en geverifieerd moet worden. Het belang om efficiënt met brandstof om te gaan wordt steeds belangrijker.
Het project EnergyShip is een project voor- en door de scheepvaartsector met als doel de ontwikkeling van een efficiënte methode om data te verzamelen, op te slaan en inzichtelijk te maken, zodanig dat ze voor twee doelen te gebruiken is: het verhogen van de brandstof efficiëntie van schepen en het voldoen aan de MRV-regelgeving. Het project betekent een grote stap in het inzicht krijgen in het energieverbruik van schepen.

Energieanalyse
De aanleiding van dit project is een studie, waarbij is aangetoond dat de data-analyse van een schip enorme besparingen teweeg kan brengen. TNO heeft hier samen met Flinter, Machinefabriek Bolier, Alewijnse Noord en Wolfhard Wessels een diepgaande energieanalyse gedaan van de coaster Nordic Erika.  Door analyse van historische data is er een aantal aanpassingen voorgesteld en uitgevoerd.  Flinter is zeer enthousiast over de resultaten. Flinter CEO Bart Otto: “Het varen met het schip na de aanpassingen heeft geresulteerd in een besparing tot 20%, bij gelijke snelheid. Dit betekent 2 ton brandstof minder per dag, en bij lagere snelheden is dit nog hoger. Een besparing zoals deze is niet alleen welkom, maar is revolutionair!“
Scheepseigenaar Flinter uit Barendrecht heeft voor het project twee schepen beschikbaar gesteld. Deze zullen als eerste EnergieSchepen worden ingezet. Op deze manier kunnen we leren, hoe we de doelstellingen het beste kunnen realiseren en ervaring op kunnen doen met de interface, de data-protocollen en het verzamelen en opslaan van data. Deze manier van werken wordt universeel toepasbaar, zodat we die dan later kunnen toepassen op andere schepen. (…)’

 

Bronnen
TNO, 24 september 2015: Varen met een energieschip bespaart 20% brandstof
I
llustratie TNO

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.