Verkoop van elektrische auto’s in Europa stijgt

AD: 'Bijna een miljard aan belastinggeld weg door export stekkerauto's'

Het aandeel elektrische auto’s blijft bescheiden, maar stijgt wel. Dat blijkt uit cijfers van ACEA, de Europese belangenorganisatie van voertuigfabrikanten. In het derde kwartaal van dit jaar werden 23.841 nieuwe elektrische modellen in de Europese Unie geregistreerd, het jaar ervoor waren dat er nog 14.813. Ook in Nederland nam de verkoop van het aantal volledig elektrische auto’s toe; van 1.018 naar 2.413.

Absolute koploper in Europa wat betreft de verkoop van volledig elektrische modellen in het derde kwartaal was Noorwegen (8451), dat overigens geen lid is van de Europese Unie. Daarna volgen Duitsland (6244), Frankrijk (5208) en Groot-Brittannië (3433). Nederland nam in Europa met 2413 verkochte elektrische auto’s de vijfde positie in. In vrijwel alle landen is een toename in de verkoop van volledig elektrische auto’s zichtbaar ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar.

Meer hybrides dan EV’s verkocht

De verkoop van het aantal hybride auto’s in de EU steeg in een jaar tijd van 69.351 in het derde kwartaal van dit jaar naar 110.778 in dezelfde periode vorig jaar. In ons land werden in het derde kwartaal in totaal 4523 hybrides verkocht, dat waren er een jaar eerder 2899.

Ook de verkoop van auto’s in de Europese Unie die rijden op andere alternatieve brandstoffen – zoals aardgas, biobrandstoffen en lpg – steeg; van 34.497 naar 45.044. De groei in ons land bleef in die categorie overigens beperkt. In het derde kwartaal van 2017 verlieten 674 van deze auto’s in ons land de showroom, dat waren er een jaar eerder 410.

Autofabrikanten bouwen Europees laadnetwerk

Om ervoor te zorgen dat er voor al deze elektrische auto’s in Europa in de toekomst ook voldoende laadpunten zijn, hebben vier autofabrikanten de handen ineengeslagen. BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group (waar ook de deelnemende merken Audi en Porsche onderdeel van uitmaken) zijn een joint venture gestart. Deze samenwerking, die de naam Ionity heeft gekregen, is in het leven geroepen om een Europees High-Power Charging-netwerk te realiseren.

De fabrikanten willen voor 2020 samen minimaal vierhonderd laadstations neerzetten, zodat het voor bestuurders van elektrische auto’s eenvoudiger wordt om lange afstanden af te leggen. Volgens CEO Michael Hajesch, die aan het roer staat van deze nieuwe samenwerking, speelt het realiseren van dit netwerk een cruciale rol in het verkooppotentieel van elektrische auto’s. De nieuwe locaties beschikken per laadpunt over een capaciteit van maximaal 350 kW.

Nieuwe laadstations

Voor het einde van 2017 worden de eerste twintig nieuwe laadstations in gebruik genomen. Deze zijn langs belangrijke snelwegen in Duitsland, Oostenrijk en Noorwegen terug te vinden. De afstanden tussen de laadplekken bedraagt zo’n 120 kilometer. Voor het realiseren van deze oplaadplekken is een samenwerking gezocht met het Duitse Tank & Rast, dat het merendeel van de snelwegstations bij de oosterburen in handen heeft, met Circle K (onder meer actief in Noorwegen) en met het Oostenrijkse OMV. In 2018 volgen er nog eens minimaal honderd nieuwe laadstations.

Foto: Nuon

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor FluxEnergie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.